tirsdag 14. desember 2010

takknemlig for dagliglivets arbeid





Dagene fylles uansett. Det er barn å vekke og barn å kose, lys å tenne, sanger som skal synges, frokost som skal lages, varme vinterklær som skal på og av, gulv som skal kostes og vaskes, brød som skal bakes, vask som skal henges opp, tas ned, ryddes ned i skuffer, barn som skal følges og hentes, lekser som skal oppmuntres, ved som skal bæres, snø som skal måkes, melkeglass som skal tørkes opp fra gulvet, uendelige mengder med epler og klementiner og gulrøtter som skal slepes hjem, vaskes, kuttes, gode sunne måltider som skal lages, og enda et gulv å feie, votter som må tørkes og en ullbukse som må lappes, en vask til å henge opp, tre transkjeer å fylle, 60 barnenegler og tre barnelugger som skal klippes, kveldsmatbøker som skal leses, dype sengekantsamtaler og nattasanger som skal høre til, og legoen under sofaen får ligge i fred sammen med hybelkaninene.....

Dagene fylles. Uansett årstid. Uansett om julestell og -styr kommer i tillegg. Uansett om vi er ute i jobb - eller dagene fylles med mer eller mindre inntektsbringende arbeid i hjemmet.

Det er hverdager det er flest av. Det er hverdagslivet som bærer livet. Og disse håndfaste, konkrete, grunnleggende dagliglivsoppgavene er rytmen i hverdagen og selve livet. Alltid har vi dette i bunnen.

Det er en velsignelse. Det er meningsfylt og grunnleggende verdifullt å være knyttet til noe håndfast, noe grunnleggende viktig: Vi trenger mat, vi trenger klær, vi trenger varme, vi trenger et fang å sitte på...

Mitt liv har gått i faser. Lenge hadde jeg ingen å synge for, ingen å tørke opp etter, ingen hauger med sølete regndresser og aldri leverpostei under stolene.... Livet var mer abstrakt, ansvaret var mindre konkret og fysisk, mer knyttet til ord, budsjetter, mediestrategier...

Hva framtida bringer er også åpent, på mange måter. Men dette er med meg, nå for alltid. Det grunnleggende og konkrete.
Jeg er takknemlig for at jeg i vår krevende og forvirrende verden har noen som trenger meg og at jeg har konkrete oppgaver som krever meg. Hver dag.


2 kommentarer:

  1. Dette var så flott skrevet at jeg føler for å ta en runde til i huset før jeg legger meg i kveld. Jeg liker også det hverdagslige!

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)