tirsdag 2. november 2010

vintertid, sovetid...


"Denne helga kan du sove en time ekstra!" - sto det i avisene....

Jepp. Særlig. Mine små startet klokka fem på søndag.

Når klokka flyttes, flyttes ikke den indre klokka til små barn med det første.

Så nå er det ekstremt tidlig i seng om kveldene - som jo er en bra ting for både store og små. Og så nyter vi hverdagsmorgener da alle er ganske våkne av seg selv og ganske opplagte og klar for å ta fatt på dagen.
Og lysere om morgenen en kort liten stund - og mørkere om ettermiddagen.
Vintertid. Novembertid. Mørketid.

Ha en fin dag.

4 kommentarer:

  1. Jepp, sånn her og...Blir ikke akkurat en time ekstra - opp klokka fem!
    Satt her om dagen og skreiv en lang kommentar om det der med barnearbeid, og så knakk dataen sammen, og så har jeg ikke hatt tid til å skrive....Men var helt enig med deg - ser at mange barn og unge nekter å gjøre selv små oppgaver i huset - de krever penger for å rydde etter seg selv når de har spist (ja, mange krever penger for å gjøre lekser! Og de får det!....)
    Jeg sliter litt - siden jeg er hjemme, tenker jeg som så at da får jeg gjøre det meste av husarbeidet. Men så tenker jeg også at nettopp det at jeg er hjemme, gjør at jeg har litt tid til å "mase" og følge opp gutta - de bør klare å rydde ut og inn av oppvaskmaskin, rydde bort sine egne klær, rydde rommet. Så der øver vi- Vil ikke om noen år sende fra meg tre hjelpesløse gutter som ikke kan annet enn å varme opp en pose nudler og sende alt skittentøy hjem til mor...

    SvarSlett
  2. jeg sovnet på sofaen i formiddag, med bikkje på fanget, våkneti ettermiddag, fremdeles med bikkje på fanget men med ganske svart samvittighet i tillegg. Det er så mørkt og grått og vått, det er sovetid nå.

    SvarSlett
  3. Dersom vi hadde gått på "normaltid" uten det klokkestyret hvert år, ville gjennomsnittsmennesket få oppleve 300 timer ekstra dagslys i løpet av et liv. Det er noen timer, det! Dette hørte jeg på radioen på lørdag!

    SvarSlett
  4. Pia - ja, det er jo det poenget med at da begge foreldre ble utearbeidende, så tok "barnearbeidet" også slutt, - fordi ingen er hjemme lenger.... Vi får holde på det at vi gir ungene en bra ballast med på veien, at de kan mestre praktiske ting selv - og se hva som trengs.
    Fru Storlien - ja, ja... jeg sovnet på telefon med mannen min i går - sånn midt på dagen i ovnskroken i regnværet....
    Mia i Myra - ja, jeg kunne godt klart meg uten den klokkestillinga. Sommertid hele året!


    Ha en fin dag!

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)