mandag 8. november 2010

Førjulskos - i tide!




Underveismammaen har våget seg ned til den store byen. Fryser seg hjemover, med nytt påfyll til lageskapet og sy-kommoden - for her skal det julelages og juleverkstedes!

Klok av tidligere år, så vet jeg at alle de koselige lage-bake-kose-synge-syslene jeg har har lyst til å fylle førjulstida med, ofte ikke får plass alt sammen i en hektisk desember med desembersmale øyne og småtroll som har sine egne små prosjekter. Så vi skal ta oss god tid. Begynne i god tid. Kose oss med det. Og så gjøre noe helt annet innimellom, fordi vi har jo god tid.

Novemberbutikkene legger så smått om vindusutstillingene sine i retning jul. Dette har det vært skreket høyt om i Norge i årevis. Er det ikke på tide å slappe av med den "fortidligjul-kritikken". Jula kommer, den kommer. Julaften er fastsatt for ca 2000 år siden, alt er i rute. Men denne førjulstida, denne mørketida som vi gjerne kan fylle med lys og varme og forventning og husflidssysler og klipp og lim - den kan vi da vel forlenge uten at det er så farlig. Det er da ikke så farlig å glede seg og pusle litt i tide.

Og disse butikkene - de ordner seg da selv. Det er da en helt egen verden uansett. Vi kan da ikke være moralsk forarget i ett sett over alt det de skal selge oss og markedsføre overfor oss. Vi lever midt i et overflodssamfunn - og mange av oss kan vel føle at vi ikke hører helt hjemme her i denne shoppe-alderen - men det er ikke spesielt for jul og førjulstid, det er like "ille" året rundt.
La de nå ha utstillingene sine. De lever av det.

Vi er frie mennesker. Vi velger vår egen vei. Vår egen blanding av å kjøpe eller lage selv. Vi må velge å se eller ikke se alt kjøpehysteriet. Velge å la oss plage av julemas - eller finne vår egen glede og til og med frydes over at noen vil pynter litt vakkert der vi fryser oss gjennom gatene. Ikke skyld på handelsstanden. Velg din egen jul og førjulstid slik du vil ha den.

Her har vi planlagt at det skal lages mer enn det skal kjøpes. Og vi skal kose oss med det!

Ha en fin dag.



2 kommentarer:

  1. Det er klokt tenkt og sagt. Jeg synes det er vanskelig å velge bort plastnisser som tres over meg i oktober. Men jeg kan velge hvordan jeg vil forholde meg til det. Å glefse til de som jobber på Plantasjen er jo ingen vits i. Men jeg kan velge å unngå Plantasjen. For eksempel. Og jeg kan velge å la ting bare skylle over og forbi meg.

    Ha en fin førjulstid!

    SvarSlett
  2. Jeg strever jo også med å velge bort alt som er påtrengende kjøpehysterisk rundt meg, for det plager meg jo i grunnen - men det er i grunnen verre til vanlig, resten av året. Når jeg bare skal kjøpe litt garn og innom apoteket - og så må jeg vandre gjennom enorme mengder kjøpe-kjøpe-kjøpe-greier på veien, gjennom et senter som i hele sitt vesen er konstruert for shopping og konsum.
    Men den jula er greiere, synes jeg. Jeg liker jo jul! Jeg trenger jo ikke kjøpe noe mer da enn ellers (litt blir det jo) - men jeg kan jo velge å se på pynting og stas som forsøk på å gjøre det stemningsfylt i en mørketid.
    Smaken er jo forskjellig. Sikkert noen som blir varme om hjertet av den plastnissen også. Godt for dem... :-) Fin førjulstid til deg også.

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)