fredag 18. februar 2011

hverdagsmorgener


Hverdagsmorgener er gull verdt. Jeg blir så glad av disse gode morgenene.
Morgenkos i dyner og varme tepper med et kaldt soveromsmørke omkring oss. Pusle og tusle seg opp. Vekke noen. Bære en liten andreklassing som trenger varme mamma-armer på vei til badet. Finne klesbunkene som ligger klare. Huske ullgenserne og ullsokker og tøfler, det er kaldt i det gamle huset vårt om morgenen før ovnsvarmen tar tak.

Tenne lys i kjøkkenvinduene i det mørke kjøkkenet, sette på tevann, skimte den flammende ovnsvarmen i stua, kjære pappa-mannen fyrer opp tidlig tidlig hver morgen. Frokosttallerkner og små trøttinger som våkner til, samles rundt bordet, starter dagen, samler kreftene, tester en vits, tenker over dagen som skal komme. Hår som skal flettes og tenner som skal pusses, matbokser i sekkene. I mens drikker jeg varm varm te med sitron og kjenner varmen kommer i meg selv.

Små skolebarn steller seg klare og ut i vintermorgenen, en rød og en blå, i hjemmestrikkede luer (det gjør meg så glad - der er mine barn med mine luer!). Vi vinker så lenge vi ser hverandre.

Lillebror og jeg har en ekstrafrokost og kanskje en rolig lesestund før verden krever mer innsats av oss også.

Det er hverdager vi har flest av. Så heldige vi er - som kan ha denne roen og denne gode stunden sammen.
Og så heldige vi er som har valgt å ha det slik....

2 kommentarer:

  1. Så heldige dere er:) Skjønner ikke hvorfor det skal være så jevt å stresse avgårde til fulle busser og til jobbmøter når en kan sitte stille og kjenne varmen fra et lite barn på fanget ... For min del en god del lenger enn i fjor ihvertfall:)

    God helg til deg og fine:)

    SvarSlett
  2. Hei, Mammadamen - du skrev jo så fint om verdien av å kunne velge nå på fredag - det er jo også en sentral linje i det jeg skriver om - vi er (stort sett) friere enn vi tror, vi kan (ofte) velge enda mer i tråd med det vi verdsetter og tror på. Fin helg til deg og dine også!

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)