mandag 2. juli 2012

lagre opp et sommerlager

Gripe hver stund. Jeg trenger hver stund av sommer. Lagre opp. Alt jeg kan. Jeg er ikke skapt for vinteren i Norge - men sommeren, den er min!

Fjorårets sommer strevde jeg med av mange grunner. Lette etter roen. Lette etter framtidsvisjonene. Lette etter sommeren i meg sjøl. Omsider en julidag i fjor kjente jeg at nå er vi der, nå har vi den gode sommerrytmen i oss. Dagen etter falt det meste i grus i dette landet og vi måtte begynne å bygge oss opp igjen. Høsten kom så tidlig i fjor.

Derfor også trenger vi å kjenne at det er sommer nå. Det må være nå!Og da er det det med å gripe dagen - ta den som den er... Jeg vil ikke klage over at det er mange dager med ullgenser og regntøy. For det er jo sommer allikevel. Jeg har røde støvler og rød regnfrakk og jeg er vanntett.

Jeg vil ikke tynges av at jeg enda har jobbeuker framfor meg - for jeg har sommerunger med gode fridager og det er grus i gangen og blomster i hagen - og jeg kan ta en tekopp i morgensola på kjøkkentrappa før jeg løper til t-banen. Og snart er det meg som starter ferien - og da er sommeren fortsatt rundt oss og foran oss.

Det er juli. Det er plutselig allerede juli - og det er ikke noe å klage på - da er vi midt i alt. Det er mange soltimer hver uke tross alt. Det er lyse netter. Det er spennende tordenvær og flotte regnbuer. Det grønnes og gror. Sommertøyet er framme - og ulltøyet likeså - og på regnværsdager får vi gjort så mangt, snekret hyller, spilt spill og sydd flere sommerplagg til store og små. Lillebror har saftbutikk i porten og tjener to kroner. Åtteåringen planlegger niårsdag. Tiåringen konstruerer en monstertruck som kan kjøre over bekken i skogen. Vi kaster oss på syklene og får en familietur til det store vannet i skogen en kveldsstund, for kaldt til å bade - men vi har shorts og ullgenser og sykler og oppdager en labyrint i buskene. På veien hjem er det nesten modne markjordbær. Det er lov å legge seg litt seinere - ting haster mindre (unntatt denne jobben da... - men den eier meg ikke hele døgnet) - det er sommerkveld med klesvask og blomsterbuketter fra hagen og veikanten og sneglejakt og donaldbunker som noen burde rydde og våte sko som burde bli tørre til i morgen og en bok jeg skal lese enda mer i før jeg sovner før en ny sommerdag....

2 kommentarer:

  1. Jeg liker så godt bloggen din! Sjekker daglig etter ny post:-)

    SvarSlett
  2. Fint:) Det høres ut som de somrene man husker fra man var liten. Som man trodde man hadde glemt, eller bare funnet på. Men som altså fantes:)

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)