lørdag 16. oktober 2010

høsttur og FN-foredrag

Det er vakker høst. I barnehagen lærer de om FN og FN-dagen, og forbereder seg grundig på markering av dette. Til vår ukentlige lande-for-helga-fredagsmiddag rundt det store stuebordet slo Lillebror, fire og et halvt år, høytidelig på glasset og holdt en like høytidelig tale for verden og fellesskapet:

- Alle skal få nok mat!
- Alle er like bra!
- Jeg vil ha venner over hele verden!

Stor applaus!
Så forkynte kveldens taler at nå skulle vi synge "den om stjernene" - og så sang vi alle "En himmel full av stjerner" - så vakkert vi bare kan, - og Lillebror nøt sangen og høytideligheten så til de grader at han måtte kaste seg om Mammas hals og kroe seg i fanget mitt.


Dette er den vesle skogen vi går gjennom til barnehagen vår. Her er tunnel-treet. Om vinteren har vi dratt småbarna på akebrett gjennom skogen her. Babyvintrene har jeg slept vogn over snøskavlene her for å komme fram. En vinter var det ett barn i magen, ett i vogna og ett barn på slep. Da var det greit at veien var kort og at vi hadde valgt at de to barnehagebarna våre hadde tredagersuke.... - for vinteren var evig lang det året fram til lillebroren endelig kom og våren reddet oss....

Men nå er Lillebror blitt så stor og det er han og jeg som forserer lilleskogen fram og tilbake. "Og jeg sykler alltid til "bavehaven", jeg!" forkynner han stolt til alle som er interessert. Jepp.


Vi har det godt.
Jeg ønsker alt det gode for mine barn.
Men av dette gode er også ansvarsbevissthet,
bevissthet om fordeling og rettferdighet
og bevissthet om vårt felles medansvar som verdensborgere -
noe av det jeg ønsker for mine barn
og deres framtid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)