torsdag 28. oktober 2010

Halloween


Jepp. Det nærmer seg.
"Da skal man være noe skummelt. Dracula eller noe sånt," sier Storesøster. "Åååå, kan jeg se på?" spør Lillebror. "Du kan jo være med!!" slår Storsøster raust fast. Storebror er i sin egen tidlig-morgen-verden og følger ikke med... "Da vil jeg være bjørn!" sier Lillebror, "for det er skummelt, det!"
(Enig!)

Halloween har hatt skjebnen som dagen som mange elsker å hate. Det har vært erklært som "unorsk", "kommersielt", "grådighet", "tillatelse til ugang" - og jeg vet ikke hva. Jeg har vært skeptisk sjøl.

Men
- tradisjoner endrer seg. Tradisjoner vandrer over landegrenser. Ingen tradisjoner er helt norske. Heldigvis er livet, kulturen og tradisjonene i bevegelse. Og vi har valg og påvirkningsmulighet underveis
- uansett hva slags historie og forankring tradisjoner og festdager har, så finnes det en potensiell markedsverdi i det, det kommer handelstanden alltid til å oppdage. Det er handelsstandens jobb og kapitalismens funksjon. Det er ikke et argument mot å ha det moro. En trenger faktisk ikke kjøpe alle de oransje effektene på Nille for å ha det gøy. Vi kjøper ingenting. (Parallell: Jul. Du trenger ikke kjøpe hele jula heller, lag den selv. Mer om det seinere!)
- hva er vel artigere for unger enn å kle seg ut, gå ut i mørket, og få godteri!! For en fantastisk oppfinnelse, ville vel alle unger synes.
- vi har ikke for mange feiringer og merkedager i denne enden av året, denne gråeste, mørkeste, tristeste (?) biten av årshjulet. La det nå være litt moro.
- selvfølgelig skal det foregå på en ordentlig måte, Det tar litt tid for nye tradisjoner å feste seg på en ålreit måte. Skikk og bruk. Ring på hos kjente. Gå med en voksen. Vær høflig. Si takk. Og "knepene" bør være av den humoristiske sorten, - snu dørmatta opp ned eller noe på det nivået....

Til alle motstanderne - bare slapp av. Det er ikke farlig med noen nye tradisjoner. Det er ikke farlig for unger å kle seg ut og få godteri. Det er ikke farlig at ting er annerledes enn da vi var små. Det er ikke skummel amerikansk kultur og kjøpekultur som kommer på døra di. Det er bare noen småskumle barn i nabolaget som har det litt gøy. Slapp av...


Og se deg omkring på søndag kveld. Her i nabolaget lusker det rundt små følger i mørket, med utkledde små skikkelser i følge med en voksen, lykter i hendene, flirende begeistret over godteri på en ikke-lørdag.

6 kommentarer:

  1. Hei Underveis,

    En test kommentar i all hast! (Jeg har en skriveavtale med meg selv o en venninne kl 11) Det ser ut til at det kommer til å fungere bra nå.

    Jeg finner fortsatt ikke mailen din på den blå linjen øverst. Kanskje den bare er synlig for blogspotbrukere? eller er jeg blind?

    Jeg elsker forresten Halloween! Mer om det senere.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Jeg synes det er trist at alle har kastet julebukktradisjonen på båten jeg da. For det er liksom vår tradisjon her i Norge, Norden - nord... og det må synges og gjøres en innsats for å få noe.
    Halloween har ikke festet grepet om meg - enda i hvert fall. Og så er det noe med horder av unger som ikke har giddet å anstrenge seg som står der med åpen rimipose... det byr meg i mot. De som legger ned litt innsats - ok... men...

    Men jeg tror jammen meg jeg skal sende snartfem på julebukk i år. Og kanskje mor og far for en juledram som følge.

    SvarSlett
  5. Her er det julebukking hvert år for de søte små. De er nisser med strikkeluer og fregner og alt som er. Det er også veldig koselig og gøy. Men det er nå en stund til ennå.
    Det er vel slik med tradisjoner at en får vedlikeholde og opprettholde det en ønsker. Hvor tradisjonene "egentlig" kommer fra er en kronglete historie, hvis en først begynner å grave. Hva som er "norsk" varierer gjennom historien og i ulike deler av landet og i ulike grupper.
    Men - julebukkene forsvinner slett ikke hvis vi fortsetter å gå. Så sett i gang :-)

    -men jeg er helt enig at en får "anstrenge seg litt". Kle seg ut er jo artig. Rimiposer er ikke fint. Men det er ikke alle som får like mye hjelp hjemme - det vi kan gjøre selv er å møte alle ungene på en hyggelig måte - da bidrar en til en hyggelig kveld.

    SvarSlett
  6. Det var fint sagt - jeg skal legge meg det på minne :-)

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)