søndag 15. mai 2011

mangesysleri


Aftenposten skriver i dag om tradisjonen med mangesysleri blant bønder i Norge. Selve arbeidet med gården er i seg selv en allsidig og skiftende virksomhet som krever mange slags forskjellig kompetanse og mange ulike slags aktiviteter døgnet og året igjennom. Fordelt på gårdens beboere blir det stor variasjon på hver. Samtidig har det i de fleste deler av landet vært vanlig å supplere arbeidsdagen med andre inntektsbringende aktiviteter - snøbrøyting, vedsalg, vaktmestertjenester, utleie av hus og rom, - eller kanskje som lærer. Dette er det vanlige. Ikke en jevn arbeidsdag som begynner og slutter til faste tider året rundt - men ulike aktiviteter som går om hverandre, med ujevn belastning og ulike topper og rolige perioder, der familie må trå til og dra lasset sammen, der grensa mellom fritid og arbeidstid kan bli vanskelig å trekke opp.

Slik har jeg jo vokst opp sjøl. Riktignok på en gård som var stor nok til at arbeidsdagen i stor grad var knyttet til selve gårdsdrifta, men der livet og arbeidet alltid varierte med vær og årstid. Der vinter var vedlikehold, videreutdanning, møter og planlegging - i tillegg til skogsarbeidet, der vår og høst var intense arbeidsøkter med hele familien involvert for å få onnearbeidet og alt som hørte til til å gå rundt. Og etterhvert med gårdsturisme og serverings- og museumsvirksomhet i gamle bygninger. Hver dag full av oppgaver - men også full av frihet til å styre selv. Hele sommeren kunne vi dra avgårde med mor og far på badetur med lunsjkurv midt på dagen hver dag - det var det tid og rom til. Mens arbeidsdagen strakk seg til arbeidet var gjort - uansett.

Bildet av at det "normale" voksenlivet innebærer en fulltidsansettelse hos en arbeidsgiver, med regulert arbeidstid, definerte oppgaver og klare grenser mellom "nå drar jeg på jobb" - og "nå kommer jeg hjem, så nå er det fritid" - er en nyere oppfinnelse i menneskehetens historie. Det er ikke gitt at dette er den eneste veien til et godt og rikt liv.

Mangesysleriet har mange fordeler. Det å integrere arbeid og fritid, for eksempel ved å utøve en del inntektsbringende arbeid hjemmefra - gir en fleksbilitet i hverdagen som er gull verdt for et myldrende familieliv, der det også er noen vaskemaskiner å sette på - og noen skolebarn å ta i mot lenge før vanlige arbeidsdager er over. Det er et ensidig perspektiv å bare si at det "forstyrrer" å jobbe hjemmefra der det også er annet å ta fatt i, - det er også en rikdom å klare å få gjort litt av hvert om hverandre...

Det å drive med litt av hvert gir deg kanskje mindre grad av spesialisering - men gir på den annen side en bredde i livet som gjør at du får bruke mer av deg selv. Det blir arbeidstopper - og roligere perioder (men det gjør det sannelig i slike "faste hele jobber" også) - og det kan en utnytte positivt. Tider med mange muligheter for å ta et ekstra tak på andre fronter (fordi det er rolig, få oppdrag) - og tider der familien kanskje må trå til ekstra for at vi sammen skal få dratt lasset rundt.

Det moderne samfunnets normalmodell med to utearbeidende foreldre stiller store krav til barns disiplin, organiseringsevne og samarbeid for å få denne modellen til å fungere. Det er mye bra med det. Men det er også mye bra å si om at barn kan være mer hjemme - fordi en større del av de voksnes aktiviteter også foregår der. Det er et poeng om nærhet og tilstedeværelse i dette som kan være verdt å ta med seg.

Det er mange måter å innrette seg godt på her i livet.
Mangesysleri - også utenom bondestanden - er også en av disse måtene.

3 kommentarer:

  1. Godt innlegg! Eg og har vakse opp på ein gard, og skjønar kva du snakkar om. Ein er gjerne bunden på ein måte, med dyra ein ikkje kan reise frå lenge om gongen og slikt, men ein får jammen mykje igjen også.

    SvarSlett
  2. Interessant innlegg, har delt det videre. Vi tenker ofte for snever om jobb/fritid. Forventningene blir deretter.

    SvarSlett
  3. Jeg er nå fullstendig finansiell fordi jeg lånte fra LFDS. Jeg vil bringe dette til kunngjøringen til publikum om hvordan jeg kom i kontakt med LFDS etter at jeg mistet jobben og ble nektet lån av banken min og andre økonomiske institusjon på grunn av min kredittscore. Jeg kunne ikke betale barnas avgifter. Jeg sto bak på regninger, i ferd med å bli kastet ut av huset på grunn av min manglende evne til å betale husleien. Det var i løpet av denne perioden barna mine ble tatt fra meg av fosterhjem. Så bestemte jeg meg for å søke etter midler på nettet der jeg mistet $ 3707 som jeg lånte fra venner som jeg ble dratt av av to online låneselskaper. Inntil jeg leste om: Le_Meridian Funding Service (lfdsloans@outlook.com / lfdsloans@lemeridianfds.com) et sted på internett, var fortsatt ikke overbevist på grunn av det jeg har vært igjennom før en slektning av meg som er presteskap også fortalte meg om den pågående låneplanen til LFDS til en veldig lav rente på 1,9%% og nydelige avdragsbetingelser uten straff for mislighold av betaling. Jeg har ikke noe valg enn å også kontakte dem som jeg gjorde gjennom tekst + 1-989-394-3740 og Herr Benjamin svarte tilbake til meg. Den dagen var den beste dagen i livet mitt som aldri kan glemmes når jeg motta et kredittvarsel på $ 400 000,00. Usd-lånebeløp jeg søkte om. Jeg benyttet meg av lånet effektivt til å betale opp gjelden og starte opp en bedrift, og i dag er jeg og barna mine så glade og oppfylle. Du kan også kontakte dem via e-post: (lfdsloans@outlook.com / lfdsloans@lemeridianfds.com) WhatsApptext hjelpelinje: + 1-989-394-3740 Hvorfor gjør jeg dette? Jeg gjør dette for å redde så mange som trenger et lån for ikke å bli offer for svindel på internett. Takk og Gud velsigne dere alle, jeg er Oleksander Artem fra Horizon Park BC, Ukrain.

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)