torsdag 12. mai 2011

hva skal du nå?


For meg ble doktorgraden etterhvert langt fra et mål som jeg søkte å nå. Det ble en hindring. Kjæresten min formulerte det så fint - det har jeg skrevet om før.

Nå er den hindringen borte.

Hva skal du nå? Søker du jobb? Spør folk. Såklart at de spør. Jobb, dvs inntektsbringende fast arbeid ute av hjemmet - er det vanlige, det normale.

Tja - hva skal jeg...

Jeg skal fortsette å være en tilstedeværende mamma og voksen i hjem og lokalsamfunn.
Jeg skal fortsette å lese og skrive.
Jeg skal ta på meg free-lance oppdrag, som sensor og veileder - og gjerne skrive hvis noen vil gi meg spalteplass noe sted.
Jeg skal være en voksen med tid og plass til livet og det som skjer.
Jeg skal bidra med mitt praktisk og økonomisk i en familie som myldrer og med små og store mennesker som trenger plass og tid. Noe av dette innebærer naturligvis også å hjelpe den av oss voksne som for tida er i fast jobb til å få gjort sine ting. (I andre faser av livet er det annerledes, dette er lagarbeid!)
Jeg skal og vil bruke tid på å lage - og å "hage". Dyrke mat. Sy til ungene. Strikke til alle...

Men jeg vet ikke om jeg skal "søke jobb". Jeg er vel redd for hva jeg og vi eventuelt kan miste dersom jeg skal bindes til en fast arbeidsgiver dag for dag. Nå har jo friheten kommet. Den kan brukes til noe annet enn å tjene penger....


3 kommentarer:

  1. Jeg har samme tanker..jeg er kronisk syk,og kan jobbe litt,men ikke hele tiden. Har jobbet lenge som vikar nå..får stadig spørsmål om jeg ikke bør ha en fast jobb..jeg trives godt med friheten "freelance"tilværelsen gir meg.Jeg slipper sykemeldinger..jeg fyller livet mitt sånn jeg tror det skal fylles. Rik? ikke på penger! Men på andre ting,som ikke er så målbare..men likevel viktige-for meg.
    Lykke til med.. :-)

    SvarSlett
  2. Ja, jeg er enig. Jeg har lest bloggen din siden årsskiftet, og har faktisk endret syn på det å være hjemmeværende underveis. Selv ønsker jeg meg ikke barn, men jeg forstår godt at man kan ønske å velge slik som du og dere har gjort. Det virker som om du har et nærvær i egen tilværelse som mange ikke ønsker/orker/velger/får til å ha, men som kan gjøre veldig godt.

    Jeg har nettopp levert fra meg et stort stykke arbeid selv. Jeg har vekket til live den gamle bloggen min for å skrive litt om dette.

    Takk for at du blogger så fint!

    SvarSlett
  3. Oi! Dette var en sterk kommentar og litt av et kompliment å få! At det jeg skriver skaper tanker hos andre er spennende og flott.
    Slik er det jo også hos meg. Det å skrive om livet og mylderet og valgene og alt dette - det gjør det jo også klarere for meg selv hvem jeg er, hva jeg vil, hva som er viktig, hva som er godt osv. Ord gir tydelighet.
    Håper du er med videre! Ha en fin dag!

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)