torsdag 5. mai 2011

dugnad




Javel, så har vi en dame på Snarøya som skriver i vei i Aftenposten i dag om at hun hater dugnader. Ytringsfriheten er for alle - så det er fritt fram å skrive i vei. Og hun stopper ikke med det- hun mener visst også at kunnskapsministeren "bæljer" om dugnad for bærekraftig utvikling i fattige land. "Nå får hun gi seg. Akkurat som vi ikke gjør nok allerede". Skriver fru Pettersen på Snarøya altså - og får det på trykk...

Hovedargumentet er visst allikevel ikke at vi "gjør nok allerede" - men at vi i dag visstnok har råd til å betale for arbeid som skal gjøres i dag, - hvorfor skal da dress-pappaer male barnehagebenker og korpsunger selge lodd. (Og tenåringen til fru Pettersen vil visst heller ikke ta i et tak, merkelig nok, hvor kan hun ha lært det fra...)

Jeg får jo slå det fast først som sist: Jeg er skikkelig FOR dugnader -lokalt og globalt. For den som har lest her før er det vel ingen overraskelse. Jeg tar gjerne litt mer Gerhardsen-ånd, og steker vafler og vasker vinduene i barnehagen en vårkveld. Jeg er for å bruke tid og gjøre ting sammen - framfor å bruke all tida på å tjene mer og mer penger hver for oss - og betale oss ut av fellesskap og fellesansvar.
Og jeg mener at det er veldig veldig veldig viktig å lære barna mine dette. At vi hører sammen i et lokalsamfunn, at vi tar i et tak sammen og stiller opp og gjør ikke-lovpålagte, ikke-privatøkonomisk-gunstige ting sammen. Samler lopper, steker vafler, er løypevakt på skirenn og selger lodd. Dette er et ansvar jeg vil at barna mine skal se at Mamma og Pappa tar - og at de skal forstå at dette er en selvfølge i et fellesskap. Vi stiller opp.

Verden skal ikke bare bestå av to sektorer - det statlig-juridisk-lovpålagte-regulerte - og det private-tjene-mest-mulig-for-seg-selv. Vi trenger det sivile samfunn i mellom. Vi trenger organisasjonsnivået, fellesskapet, frivillighetssektoren, - der vi engasjerer oss nettopp frivillig (ikke sant, fru Pettersen, korpset og håndballen, ja til og med barnehagen er jo frivillig....), ikke for å hente økonomisk gevinst, ikke fordi vi er lovpålagt.

Der engasjementetet bygger fellesskapet - og der dugnadsaktiviteten gjør at vi drar et lass sammen, skaper og vedlikeholder noe sammen, både de som har dress og de andre... - og kjenner hverandre rett og slett.

Et samfunn trenger fellesskap. Ikke bare pengebytte.


(Bildet: Mer syrin, som strekker seg mot vårhimmelen.)

2 kommentarer:

  1. Utrolig kvalmende innlegg av denne Pettersen-dama. Yuk! Jeg er som deg. Veldig veldig veldig for dugnad! Ser bare positive aspekter ved det.

    Vi fikk forresten nesten sjokk den gang vi gikk over fra en privat barnehage med dugnadsinnsats til en større kommunal barnehage uten dugnad. Samholdet i barnehagen uten dugnad var minimalt sammenlignet med det vi var vant til. Med dugnad jobbet foreldrene for samme mål og fikk et eierskap til barnehagen.

    Ja til dugnad, sier jeg!

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)