søndag 21. november 2010

glede seg er en glede i seg selv

Tre søsken rundt bordet, slutten av november:

- Jeg gleder meg til lille julaften, når vi legger oss, for da gleder jeg meg så mye, da har vi nissepysjer og det er så koselig!
- Jeg gleder meg til julestrømpa mi, da får jeg et juleblad og en klementin og en pepperkake, - Lillebror vet du det - du får også det!
- Jeg får en kjempestor sokk! (stort smil)
- Ja!
- Jeg gleder meg til å komme ned om morgenen når det er mørkt og bare juletreet lyser.
- Jeg gleder meg til den dagen foran den store julen - den som er den mellomste julaften - den dagen.... (Lille julaften)
- Og på julaften får vi en juletrepynt i kalenderen, vet du det, Lillebror, det er så fint!
- Jeg gleder meg til å spise riskrem! Jeg skal ha mest krem.
- Jeg gleder meg til kalkun! Jeg kan godt lage sånne greier å ha på føttene dens.
- Jeg gleder meg til "Grevinnen og "hove-mesteren"" (Storebror, den eneste som har fått sjansen, de andre sovner som steiner lenge før...) - Hva er det for noe??? (de to andre)
- Jeg gleder meg til å pynte overalt. Jeg skal pynte rommet mitt!
- Vi skal ha grøt med mandel!
- Jeg husker da morfar var nisse!
- Jeg gleder meg til å gi bort alt jeg har lagd!
- Jeg gleder meg til å gå rundt juletreet og synge! Jeg vil velge "Glade Jul"!
- Og så skal vi lage pepperkakehus. - Men når skal vi spise det?
- Og juleverksted! Hver dag, Mamma, kan vi det?


For en sprudlende - gledende gjeng! Så stor glede en kan ha av å glede seg - lenge, lenge i forveien.

Og mye av det vi gleder oss til og gleder oss over er jo rett og slett kosen med forberedelsene, all kosen med klipping og liming og baking nå i vintermørket....

4 kommentarer:

  1. Forventning og "glede seg" er halve reisen!

    SvarSlett
  2. Nåhh! De er så søte. Ble helt glad av å lese dette i alle fall!

    SvarSlett
  3. Nå begynte i alle fall jeg å glede meg til jul. Fantastisk

    SvarSlett
  4. Ja, det er utrolig godt å være omgitt av en slik julegledegjeng - og å se og høre hva de faktisk gleder seg til av stort og smått, eller det store i det små, rettere sagt. Jeg ser at mye av det jeg har ønsket å formidle gjennom hvordan vi har puslet til jul og stelt i stand og kost oss gjennom årene faktisk har satt spor og blitt verdifulle merkesteiner for mine små.

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)