mandag 21. juni 2010

kveldsbok


Hver kveld. Kveldsmat. Hele gjengen. Tente lys. I sommerhalvåret også alltid blomsterbuketter fra hage og veigrøfter. Knekkebrød, brødskiver, frukt og tran. Og høytlesning. Det er vår faste lesestund her i familien. Med tre tette små som skal i hver sine senger og mange slitne kvelder fant vi denne formen for mange år siden, - i stedet for sengekantlesingen leser vi sammen rundt matbordet til kveldsmaten.
Og for noen store opplevelser vi har vært igjennom! Vi gråter og ler, og tipper av stolene.
Ofte leser en voksen for de to største (nå nesten sju og åtte og et halvt) mens minstemann på fire får egen høytlesning. Litt avstand i interesse der... men ofte vil han gjerne følge med på "de stores" bok han også. For tida er det Hobbiten (J.R.R. Tolkien). Underfundig, spennende, krevende språk, store farer, store eventyr. Vi følger med på kartet på de siste sidene, ser at eventyret også skrider framover der.
Er jeg aleine med gjengen leser jeg ofte dikt, rim og regler for alle. Vi har mange favorittersamlinger - Gåsemorvers (gjendiktet av Alf Prøysen og Inger Hagerup), Så rart (Inger Hagerup), Morovers (Andrè Bjerke). Ungene elsker rim og rytme, og lærer reglene utenat og koser seg.

Men den store, store bokserien for oss de siste årene har vært Det vesle huset-bøkene av Laura Ingalls Wilder. Vi leste oss gjennom til midt i sjette bok i første runde i fjor - den vinteren de var fem og sju. Denne vinteren begynte vi på nytt forfra og leste alle sju bøkene som er oversatt til norsk. Dette skal jeg skrive mer om en annen kveld! Ha en god kveld - gjerne med en bok!

2 kommentarer:

  1. Oi, så fin tradisjon :) jeg vil gjerne være med! Tror jeg må finne noen som kan lese for meg om kveldene, også. Dette høres koselig ut, både for store og små. Ha en vakker dag! Klem :)

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelige kommentarer. Ja, jeg (vi) er veldig glad i lesestundene våre. Ha en fin dag, du også.

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)