lørdag 19. mars 2011

vårsol og verden

Barn som leker i smeltende snø i vårsola, dropper vottene, dropper de varme jakkene, bare tykke ullgensere over boblebuksene. Fregnene spretter fram, det drypper fra takene.
Rødhette fikses ferdig (skjørtet ble sydd ferdig i går) og spretter gledesstrålende til bestevenninnens eventyrbursdag. Pappamannen maler og sparkler på vegger vi sikkert skulle malt før, men bedre seint enn aldri (fikse litt før doktorfesten!). Vi pusser vinduene i solskinnet så vi kan se ut - ikke verst. Underveis-mamma-damen drikker kaffe med nabodame-venninner i timesvs på en verandatrapp over veien, gode gode vennene og nabomammaer - så mye vi har å snakke om og så nydelig med denne sola!

Lørdagspizza og lørdagskveld. Tre slitne små som nyter livet og blir så trøtte, selv om klokka knapt er mer enn den pleier ved leggetid.
Så godt vi har det. Så heldige vi er. I denne snøhaugen i dette fredelige hjørnet av verden.

Og vi følger med og engstes over situasjonen i Libya, følger med tårer situasjonen i Japan.


Takknemlighet overfor egen trygghet i vårsola.
Enorm bekymring over livets og verdens sårbarhet.
Rådløshet i forhold til dramaet vi ser og følger med på.

Slik er det. Kontrastene.

6 kommentarer:

  1. Fint å stikke innom deg og lese - ord til ettertanke - ord til oppmuntring - ord til glede .......
    I blogglisten min, har jeg mange typer blogger - blogger med forskjellig innhold som gir meg noe i hverdagen. Din blogg er en av dem.
    Tusen takk!

    SvarSlett
  2. Du beskriver det så godt. Noen ganger er det vondt å føle seg heldig.

    SvarSlett
  3. Takk skal dere ha begge to!

    Jeg tror vel egentlig ikke at jeg mener at det er vondt å føle seg heldig - jeg føler meg nok heller takknemlig og forpliktet. Forpliktet på å ta i mot det gode med respekt og takknemlighet - og å gjøre gode ting der jeg kan.

    SvarSlett
  4. Det er kontraster, ja. Jeg har bodd i et av verdens fattigste land, og jeg har reist mye og sett mye. Så jeg setter stor pris på hvordan vi har det. Og jeg vet hvor heldige vi er. Og jeg håper å ta med ungene mine rundt om i verden, sånn at de kan forstå.
    Ha ei fin uke!

    SvarSlett
  5. Hm. Det var vel helst min versjon av det du skriver, at det noen ganger føles vondt å ha det så godt. Jeg er enig i at det forplikter å være så priviligerte som vi er. Men innimellom føler jeg meg maktesløs og liten stilt ovenfor verdens problemer. Da kan det kjennes vondt - hvorfor skal akkurat jeg ha det så bra når det er så mange som lider?

    SvarSlett
  6. Jeg skjønner godt hva du mener. Takk for at du fikk meg til å reflektere og skrive en runde til på hva jeg mener selv her. God dag - fullt og helt - til deg!!

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)