tirsdag 15. mars 2011

begrunnelser for å forske og å skrive...

(fortsatt er det bare inneblomster som blomstrer, men snøen smelter, det er håp og vår i vente)


Slik -blant annet - begrunner jeg mitt forskningsprosjekt i avhandlingsteksten:

"Min rolle i forhold til dette materialet er som samfunnsforsker og samfunnsborger. Forskning bør ha en bevisst rolle i samfunnet. Forskeren bør ha sitt ansvar som samfunnsborger og bidragsyter i fellesskapet bevisst. Denne typen forskningsbidrag som jeg har leverer, mener jeg har sin politiske, samfunnsmessige funksjon ved synliggjøring av spørsmål for videre debatt. Framvising av diskursive konstruksjoner, som nettopp dette: konstruksjoner og ikke evig gitte og uforanderlige faste punkter, mener jeg har en ytterst viktig demokratisk betydning. Demokrati og politisk innvirkning forutsetter at det finnes rom for debatt, at saker regnes som politiske og diskuterbare, historiske og foranderlige. Dette regner jeg som en begrunnelse for å skrive og lese et slikt arbeid som det som her foreligger." (side 11-12)


3 kommentarer:

  1. Dette høres veldig interessant ut. Gleder meg virkelig til å bli kjent med avhandlingen din.

    SvarSlett
  2. Så fint at du sier det. Jeg får vel sitere litt sånn i drypp utover....

    SvarSlett
  3. Veldig bra. Forskning skal ikke nødvendigvis gi svar. Og skulle vi finne noen svar, er de uansett mer eller mindre foreløpige. Men å belyse prosessene, konstruksjonene skaper bevissthet og innsikter vi kan ta med oss umiddelbart. Lykke til med forberedelsene. Deler du datoen(evt. på mail)?

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)