tirsdag 8. mars 2011

8. mars

Kvinner og menn er viktige.
Dager for å tenke og velge og gå i tog eller snakke og skrive høyt om noe en mener er viktig. Livet er viktig.

Jeg forkynner ofte det "glade" budskap om at "Det er mange måter å leve på" og "Folk er - ofte - friere enn de tror."
Det er en oppfordring til å ta fatt i sitt eget liv - med alle de begrensninger og rammebetingelser vi alle lever med - og velge - og leve det til sitt beste. Det virker jo som en god parole for dagen... ikke sant.

Samtidig vil jeg i dag rette fokuset mot dem som lever liv som ikke er valgt, ikke er ønsket, mot dem som trenger hjelp!
8. mars har vært og bør for alltid være en dag for solidaritet og fellesskap og for å kjempe for dem som trenger støtte - ikke ende som en selvtilfreds støtte til de priviligertes valgmuligheter.

Store deler av verdens befolkning lever i fattigdom. Millioner av mødre kjemper en daglig kamp for å gi sine barn nok mat og godt nok helsestell.
Mange mange små jenter i verden blir ikke regnet som likeverdige som sine brødre, de nektes muligheter som kunne gitt dem flere valg her i livet, som retten til likeverdig skolegang, retten til å velge arbeid og livsledsager selv.
Millioner av kvinner blir utnyttet i sexindustrien.
Mange, mange lever i samliv preget av utnyttelse og mishandling.

Det kan skrives lange lister over det som ikke er valgt, ikke er ønsket - og det som langt fra er preget av frihet.

Det er vår sak.
Det er en del av vår frihet og vårt ansvar - å løfte blikket og se utover oss selv og våre egne valg.

God 8. mars.

5 kommentarer:

  1. God 8.mars til deg og.
    Kvinnedagen er nok ikke så viktig lenger for dagens unge kvinner - vi/de skjønner ikke helt hva den store greia er, liksom...
    Men på verdensbasis er kvinnedagen absolutt viktig. Fokus på kvinners rettigheter. For det er langt igjen før alle kvinner får de same rettigheter og goder som menn.

    SvarSlett
  2. Enig! Det er en viktig dag i dag, og det sier jeg helt uten ironi eller nervøse rykninger. Og selv om vi selv har det bra, så kan dagen i dag for det første brukes som du skriver så godt, eller vi kan føle et snev av takknemlighet ovenfor de som har gått veien før oss.Det skriver jeg om i dag.

    SvarSlett
  3. Hei, Underveis! Jeg har lest bloggen din siden årsskiftet, og den gir meg mye å tenke på. Du skriver gode, åpne og åpnende tekster. Takk for det!

    Jeg fant denne boka i min manns (!) bokhylle her om dagen, han hadde plukket den opp på billigsalg et sted. Jeg har lest en del i den, og ville gjerne bringe tipset videre. I boka settes husmødres erfaringer i kontekst, slik at jeg som ikke levde på femtitallet kan vurdere både husmødrenes fortellinger og husmoridealer, uten at forfatteren gjør vold på informantenes egne perspektiver.

    Selv er jeg i arbeid utenfor hjemmet på heltid, og regner med å være det mesteparten av livet. Jeg er gift, men ønsker meg ikke barn. Likevel - og kanskje derfor - liker jeg bloggen din og boka til Danielsen. Det er viktig å hele tiden minne seg selv på at det finnes mange måter å leve på, og jeg setter pris på å lese om andres valg.

    God 8. mars!

    SvarSlett
  4. For en fantastisk blogg du har! Jeg er imponert over hvordan du klarer å skrive om de viktige tingene i livet på en så saklig og likefrem og hverdagslig måte. Har lagt meg til som følger og gleder meg til fortsettelsen.

    SvarSlett
  5. Hei alle damer på dagen derpå.
    Dette historiske blikket og anerkjennelsen av dem som har gått tunge veier og kjempet kamper før oss - det er så viktig!! Det er uansett vårt ansvar å videreføre - også til våre barn - at livet og livets utfordringer er og kan være så mangt - og vi har ansvar for å delta!
    Og Hilde - tusen takk for fantastisk hilsen - det gleder en skrivedame!! Så fint at du henger på!

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)