tirsdag 22. mars 2011

kjøkkenlekse

De fleste lekser her i huset gjøres uansett ved det store bordet på kjøkkenet. Men i dag hadde Storebror mattelekse om å lage mat hjemme som innebar måling og veiing. Jepp. Da tar vi vafler, mente han - så da ble det våre sunne, sukkerfrie vafler til kveldsmat i kveld. Og for en iherdig og ansvarlig kokk!

Vaflene her i huset lages vanligvis etter øyemål og erfaring, noen skrevet oppskrift fantes ikke - men da lagde jeg en etter hukommelsens øyemål - og det ble riktig bra. Slik omtrent gjør vi det:

5 egg
5 dl soyamelk
3,5 dl glutenfritt mel (vi bruker Finax naturlig glutenfri)
3 ss glutenfri havregryn
1 ss sesamfrø
1 ts bakepulver
2 ss rapsolje
1 dl eplejuice

Bland godt. La røra svelle. Bruk litt margarin til første steking.




6 kommentarer:

  1. Det var virkelig sunne vafler. Og uten sukker og med eplejuice...Spennende. Man kan bruke vanlig melk? Eller gir soyamelken noe som vanlig melk ikke har (bortsett fra det opplagte - jeg tenker mer på bakeegenskaper)
    Dette bør man kunne lage med god samvittighet til kvelds, ja.

    SvarSlett
  2. Du kan helt sikkert bruke vanlig melk. Vi kan ikke pga et av barna. Du må justere melmengden noe hvis du bruker hvetemel, fordi glutenfritt mel oppfører seg annerledes, men det ser du på tykkelsen på røra. Dette er en ganske liten porsjon her i huset, ment for tre barn til kvelds - ikke en hel gjeng til lørdagslunsj (for det har vi jo i blant, vafler til lunsj, juhu!)

    SvarSlett
  3. Jeg gleder meg til å prøv faktisk. I morgen skal jeg låne med et barn hjem, da passer det fint med noe slikt.

    SvarSlett
  4. Så flott lekse han har fått.
    Det liker vi:-)

    SvarSlett
  5. Fant lenke på Siris blogg. Spennende vaffeloppskrift. Kanskje vi må teste det ut her i heimen også? Uansett, hyggelig å finne en ny, trivelig blogg! Legger den på leselisten min :-)

    SvarSlett
  6. Hei, Liv Inger - så fint at du leser og trives her :-)

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)