søndag 27. november 2011

adventsløfter

Den første av fire søndager. Vi tenner lys og synger lyssang og undres over at denne tida er her allerede. Ute møter vi advent med ti varmegrader og sterk sol. Vi går tur i grønn eventyrskog, klatrer over bekker, juv og skrenter og er på spennende ekspedisjon.

Adventsløfter og adventsambisjoner, note to self, dette året:

  • Tenne lys hver dag, tidlig og seint. La dem skinne.
  • Synge - hver dag. Øve på julesangene. Alene og med de som vil være med. Bringe julesangene inn i godnatt-sang-ritualet.
  • Gjøre unna det som gjøres tidlig. Og huske at det som står igjen på lista faktisk godt kan droppes. Det viktigste er at vi har hverandre. Tidligere juler har lært oss dette.
  • Gjøre streng prioritering av hva en egentlig må møte opp på av adventsarrangementer og juleavslutningstilstelninger. Noe er fint. For mye er for mye. Vi må ha tid til å stelle og stulle her hjemme.
  • Pynte gradvis i desember. Litt nå og da når vi har lyst. Kose oss med det. Jamfør punktet om å gjøre ting unna når en kan (Men full jul blir det først når treet kommer i hus seint den 23. desember, vi venter med det, altså)
  • Fortsatt jakte på en god glutenfri pepperkakeoppskrift
  • Lage julegodsaker med lite/mindre sukker
  • Være ute hver dag, i all slags vær, suge til meg dagslys hver dag.
  • Ha tid til hver av de tre små. Dette er den slitneste tida hvert år. Lite lys, lite krefter, mange forventninger, mange arrangementer. Da trenger vi alle å bli sett og ha en armkrok å krype inn i.
  • De fleste julepresangene hjemmelaget? Kanskje. Tror det blir rundt 50% i hvertfall.
  • Vise og leve i det at jul og juleforberedelser er noe vi først og fremst gjør selv, ikke noe vi stresser rundt og kjøper.


6 kommentarer:

  1. For en flott liste! Og for en tøff beretning om tidligere jul. Jeg lagrer meg den på minnet, tror jeg. Noen ganger må man bare prøve å huske på hva som egentlig betyr noe.

    Ha ei herlig adventstid! :-)

    SvarSlett
  2. For ei nydelig liste - den adopterer jeg straks! Har ikke vært innom her på noen dager, men nå har jeg lest de siste innlegga dine og skulle så gjerne dytta inn noen kommentarer her og der :-) Og siden det nå er aaalt for seint om kvelden til det, ville jeg bare si deg at du skriver så fantastisk godt og inspirerende. Jeg får lyst til å reflektere, skrive, diskutere videre etter å ha lest det du skriver. Du deler de flotte holdningene og livserfaringene dine på en nydelig måte, og det er rett og slett godt å være her inne hos deg! Takk for det!!!
    Stor klem fra KristinB :-)
    PS! Blogg gjerne om noen av de hjemmelaga gavene! Tips ønskes...

    SvarSlett
  3. Hei, Liv Inger - god adventstid til deg også.
    Hei, Kristin B - duverden så hyggelig å få en sånn kommentar, det må jeg si varmer!!
    Ad julegavene så kommer det jo små glimt her. Det er mye nyttig strikking. Småsaker, votter, sokker, luer, leggvarmere og sånt. Stjerner som de på bildet lager jeg en haug av hver jul - og gir til naboer og venner i lokalsamfunnet. I fjor ble det en del karameller på små glass, vi får se hva det blir til i år. Så har jeg en del syprosjekter - noen av dem skal jeg vise glimt av her - noen får vente til romjula, litt hemmelig må det være.... Besteforeldre ønske seg bilder, så de får vel det... det er jo litt hjemmelaget i hvertfall...

    SvarSlett
  4. Det er så sant, så sant, det du skriver. Lista di er god som gull - og det viktigste er kanskje den armkroken du snakker om. Tid til hver og en av ungene...og litt til bare gubben også, om så det er en halvtime ved kjøkkenbordet etter at også minstetulla omsider har sovna.

    Er imponert over 50%-planen din, der svikter jeg. Men jeg er uansett enig i at det ikke er ei KJØPT jul som er det viktigste. Det er viktigere med tankene bak gaven enn at den er så himla dyr.

    Det er også noe i det du sier om at noe godt kan droppes. Gubben og jeg satte oss ned for noen år siden og skrev ned alle tradisjoner/tanker/ønsker vi hadde for jula. Den lista ble eviglang. Så satte vi stjerner ved de punktene som VIRKELIG var viktige for at vi skulle få julefølelsen. Da ble det straks enklere. Derfor tvinger jeg i meg griselabber hos svigers hver lillejulaften - fordi det faktisk betyr så mye for han jeg er så glad i. Hehe... Noen kameler (eller griselabber) må man svelge ;-)

    Riktig god førjulstid med riktig fokus :-)

    SvarSlett
  5. Hei, Line Marit. Ja, litt tid til gubben er også verdt å huske på!! Alltid i grunnen. Det er en god idé å lage en sånn "viktig-liste" sammen.
    Hei Ellen propelle - takk.

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)