mandag 7. november 2011

som natt og dag


Helga er jo tid for det andre. Kontrasten til hverdagen. Samles - vi som driver med så mangt på hver vår kant til vanlig. Roe ned, med færre punkter på timeplanen. Ta igjen noen av oppgavene i hus og hage som blir skjøvet på i hverdagene. Senke skuldrene. Ikke alltid mestre... Være slitne og ha lov til det...
Og da kan det jo bli for eksempel en lørdagsmorgen og -formiddag da litt mange familiemedlemmer på en gang står opp altfor tidlig, slitne etter uka og med galt bein og har lite tålmodighet og kort vei til tårene. Det blir krangling og megling og korte lunter og mye brannslukking og Lillebror hyler at "Jeg trodde det skulle bli koselig med lørdag, jeg". Og jeg kan bare tømme ut tekopp på tekopp, for denne dagen skal det da virkelig aldri la seg gjøre å drikke en varm kopp sammen med Aftenposten, - visst...

"Men vi greier dette" - smiler pappakjæresten til meg i min frustrasjon utpå dagen. Og jeg tar roen hans til meg, vi gjør livet og kravene til oss selv enda enklere, senker lista enda litt mer, koker kaffe, perler med Veslejenta og Lillebror på kjøkkenet, lar lysene skinne og lander i god lørdagsharmoni, med pizza og et rødvinsglass og en drømmemengde av overlevende Halloweengodteri og hele familien i armkrokene til hverandre foran Alladin-film
gode venner - allikevel.

Og heldigvis finnes det flere dager i en helg - så kan en få være så heldig at en får en helt nyutklekket søndag da alle sover langt og lenge og våkner til kos og fred og Storebror kryper under Søsters dyne for kollektiv Donaldlesing og Lillebror har flere minutters tålmodighet med oss alle og jeg kan drikke teen min uten å megle mellom kranglefanter og føle meg på beina allikevel....

Forskjeller. Som natt og dag...Det hører vel med alt i hop. Livet er det som skjer underveis.

3 kommentarer:

  1. Ramla tilfeldig innom bloggen din.

    Her er god lesning.

    Jammen skal man "holde tungen rett i munnen" for å mestre å ikke la seg påvirke av hverdagsstress rundt oss.

    SvarSlett
  2. Takk for besøket - kom gjerne igjen :-)

    SvarSlett
  3. Åh. Du skriver om lørdagen min.

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)