fredag 23. mars 2012

henger vi med?

Jeg sitter (eller står) jo på t-banen hjem fra byen noen dager i uka. Og mest har jeg vel nesa nedi ei bok. Men ser jeg rundt meg så slår det meg hvor slitne alle ser ut. Slitne. Jeg vet jo ikke hvordan folk har det, egentlig, de kan jo være fylt av lykke hele gjengen... - men vi ser ut som en sliten og dratt gjeng - der vi henger oss hjemover, mot skogkantene rundt hovedstaden. Med litt for varme jakker, med lutende skuldre, vesker og poser og en telefon. Komme seg hjem, nok en post på programmet, rekke det en skal, få dagens kabal til å gå opp. Så få som smiler, jeg forstår jo det - det er jo en pause, en "ikke-stund", en transportetappe bokstavelig talt - en kan jo hvile litt, slik har jeg det jo selv også.
Men er vi så slitne? Er alt en kabal som skal gå opp. Fram og tilbake, fylle timene, rekke alt....
(og så det litt naive spørsmålet, da, litt ungdomsopprør her: -Er det sånn vi vil ha det? Er det verdt det?)

Jeg er sånn halveis på sida av dette. Litt del av kabalkjøret, og en god del på sida. Ikke så bundet av tid og sted og fulle arbeidsdager vekk, og transportetapper daglig.
Og jeg kjenner at slik vil jeg ha det. Jeg vil ikke fullt og helt inn i dragsuget. Jeg passer best sånn litt halveis på sida. Trur eg.

Og i hvertfall kommer helga - med mye mye mer "her-og-nå-tid". Og da skal jeg rake gammelt løv og stelle i den brune hagen min der krokusen allerede titter fram. 

2 kommentarer:

  1. Mye er nok en kabal. Men husk, den transportetappen hjem fra jobb er nok den verste i løpet av en dag. Selv kjører jeg. Men hadde jeg stått på bane, sittet på buss eller lignende, ja da hadde jeg vært lett apatisk og glodd sånn passe tomt ut i lufta, det er jeg ganske sikker på. Kanskje hadde jeg hørt på ei lydbok, men det er det.

    Høres deilig ut å være litt på sida, men litt med. Frister!

    God helg! :-)

    SvarSlett
  2. Ja - jeg mener jo ikke å overfortolke mitt lille blikk på et øyeblikk i folks hverdag, det er jo klart en henger der litt tom i blikket, det er jo ikke så mye annet å gjøre... Det jeg skriver er nok vel så mye en refleksjon over meg selv og mine valg.
    Ja - det var ei god helg - håper det var det for deg også!

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)