onsdag 24. august 2011

tjernet og sommerminnene


Det er høstregn og småkaldt. Jeg holder på solskinnet fra i går, middag i stormende solskinn på verandaen, unger som insisterer på å gå barbeint en dag til. I dag er det ullsokker.

Og jeg lagrer minnene fra en sommer som føltes kort og krevende - men det var og ble den sommeren det var. Slik er livet.
Og jeg er sterkt takknemlig for de utallige hverdagslige-sommerlige turene våre til tjernet, gjennom skogen, fem sekker, piknikbrød og vannflasker, en veslejente som lærte seg å svømme, en storebror som stupte fra jolla, en mamma som fikk mange svømmekilometre i kroppen, en tålmodig pappa som varmet lillebror og leste samme donaldhistorie omigjen. Hele familien, samme turen, omigjen... Så mange turer at vi ikke vet forskjellen på dem. Da ble det en sommer å ta med seg inn i høsten allikevel.

8 kommentarer:

  1. Jeg synes det er litt vedmodig hvert år når sommeren er på hell og høsten står for døren. Heldigvis har jeg gode minner fra den lyse årstiden lagret på min indre harddisk som kan tas fram igjen når jeg hører vinden blåse rundt hushjørnene og regnet tromme på vinduene.

    SvarSlett
  2. Så gode sommerminner. Dette blir jo den sommmeren som så brått ble avbrutt for oss alle, full av vanskelige minner og vantro. Da er det godt å ha flere minnepinner, for å få med seg litt motvekt i form av nære og varme opplevelser.

    SvarSlett
  3. Fine minner..
    Nå kan vi begynne å tenne stearinlys og lage kakao.. Eller brenne høstbål og steke ting på spyd. Jeg sier farvel med vemod til sommeren,men ønsker høsten velkommen med glede.
    Ha vakker dag..

    SvarSlett
  4. Ja, det er vemodig hvert år. Men i år var på en måte vemodet over meg - også lenge før 22. juli. Blir jeg gammel, tro... Men som den insisterende sommermammaen jeg er - så har jeg i dag laget sommer-minne-plakater for hver av barna. Bilder av sommerlivet 2011 pent satt opp på en plakat til hver - til å henge på veggen i hele vinter. Og ja, Bente - bål og fyr i ovnen - og masse masse stearinlys. Vi har begynt...

    SvarSlett
  5. Det var en god og søt idè med sommerminneplakat!

    *satser på en varm høst*

    SvarSlett
  6. Det ble brått høst...Men innimellom har vi fortsatt sommerdager, og håper at det vil vare:)

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)