mandag 29. august 2011

takknemlighetsøvelse


Det er mandag. Tomt hus. Kaldt regn. Mange strevsomme tanker.

Det er tid for en dose takknemlighet - for å løfte hodet og se at jeg er så takknemlig for...

- for tre friske barn
- for regntøy
- for ullundertøy og ullvotter - som jeg nå sorterer og får på plass i skuffene igjen
- for stearinlys, alltid. Morgen og kveld. Herfra til de lyse nettene begynner igjen.
- for erteblomstene som fortsatt blomstrer
- for epletrærne som lover mye godt framover. (Debut med bakte epler med hjemmelaget is til dessert i går.)
- for at jeg satte brøddeig tidlig i dag
- for minstemanns store varme koser - "Jeg vil helst være hos deg, jeg Mamma - for da er det så fint!"
- for veslejentas ambivalens - "Jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg vil gifte meg og få barn - eller la være og så bo sammen med deg alltid, Mamma." (Hun er åtte - det er helt greit å tenke noen år til....)
- for første lass med ved lastet inn i kjelleren nå i helga
- for at jeg får være en å stole på i nabolaget
- for at det skal bli mindre regn i morgen
- for mye god strikketid framover
- for en lang lang sykkeltur i går, med store fine eldstegutt og begge foreldrene - da kommer vi langt i høstskogen og bena er sterke og håret flagrer bittelitt under den fornuftige hjelmen ...og jeg er bittelitt ung igjen....





5 kommentarer:

  1. Ja, noen ganger må man anstrenge seg litt for å hente frem gode ting å være glad og takknemlig for. Men det er utrolig godt når man får det til - særlig når det er ting som gjør det vanskelilg.

    SvarSlett
  2. Herlig! Viktig å gjøre en bevisst innsats for å huske på alt man er takknemlig for innimellom. Kanskje jeg må kline til med samme øvelsen om ikke så altfor lenge?

    SvarSlett
  3. Det er fint med slike lister..og de blir nesten alltid lenger enn man trodde .

    SvarSlett
  4. Jeg kjenner igjen stemningen hos deg. Det var en litt tung mandag i går. Jeg hadde mest lyst til å grave meg ned, men jeg burde jo ha gjort som deg :)

    SvarSlett
  5. Hei, dere - jeg tenker at dette er litt av begrunnelsen min for å blogge. Sette ord på det gode - bevisstgjøre meg selv på det som er viktig og sentralt i livet. Det er ofte både konkret og enkelt.

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)