torsdag 11. august 2011

...gråte min sang


Veslejenta ønsket seg en annen godnattsang i kveld - så ble det Skjæråsens Danse mi vise, gråte min sang. Den har fire lange gode vers, det er god tyngde i ord og rytme, den er god å synge og god å lytte til på hodeputa, selv om den ikke er lett å forstå for de små....

- Hva handler den egentlig om, Mamma?

Den handler om at noe i livet er godt og noe er vondt og vanskelig.

Iblant kan visa danse - ofte må sangen gråte. Det er det livet vi får leve.

Vinden blæs synna, og vinden blæs norda,
lyset og skuggen er syskjen på jorda.
Sommarn er stutt, og vintern er lang.
Danse mi vise, gråte min sang.

Innunder yta glir moldmørke årer.
Blåveisen blømer i gråbleike vårer.
Livstrua bryt gjennom tele og tvang.
Danse mi vise, gråte min sang.

Friarar er vi, om vona er lita.
Nynn om a Berit, så får du a Brita.
Drøm på din sten at du sit på et fang.
Danse mi vise, gråte min sang.

Somme er fattige, somme er rike.
Bare tel slutt er vi jamsis og like.
Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Danse mi vise, gråte min sang.



4 kommentarer:

  1. Det er en vakker sang, og en vakker tekst. Jeg har en dårlig sangstemme, men synger gjerne allikevel:-)

    SvarSlett
  2. Før jeg fikk barn sang jeg vel ikke så mye. Men nå er eldstemann snart ti - det blir mye synging tilsammen - og det hjelper jo faktisk på sangstemmen!

    SvarSlett
  3. jenta mi og jeg trenger ny godnattasang og har lett lenge. Denne er helt perfekt - takk for inspirasjonen:)

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)