tirsdag 17. april 2012

ingen eier feminismen



Jeg synes det er fint at mange røsker litt i feminismebegrepet nå om dagen - se for eksempel her og her. Det er faktisk ikke slik at noen har monopol på dette begrepet - og dermed til enhver tid kan erklære andres refleksjoner over hvordan en skal leve gode og ansvarlige menneskeliv som "ikke-feministiske".

Vi må kunne velge forskjellig. Det var da vel ikke ment som en tvangstrøye? Eller som et eneste lineært oppadstigende løp, bare høyere og høyere på karrierestigene, styrevervstigene, tjenemerpengerogjobbefleretimer-stigene. Var det "bare" det som var målet?

Jeg blir lei av den interne jentemaktkampen som går på å fortelle andre jenter og damer at de tenker og velger feil. Forklar gjerne hva du selv står for og hvorfor - det må være mulig å klare uten å rakke ned på andre! En gang i tida tenkte nå jeg i hvertfall at sentralt i feminismen står i hvertfall jentesolidariteten! Var det feil også?

Jeg vet ikke alltid om jeg orker å dra inn feminismebegrepet og posisjonere meg i forhold til det. For da kommer alle som mener at de vet best om hva dette ordet står for. Jeg synes det er greiere å gå rett på sak og si det jeg mener - uten å gjøre erklæringer om "-ismer", og utløse en debatt som tilslører de temaene jeg ønsker å ta opp.

Og noe av det jeg mener er at feminisme bør også få handle om hva slags samfunn vi skal ha for alle mennesker. For kvinner OG menn OG barn. Og for tilhørighet. Og tid - og refleksjon. Og til og med for miljø og bærekraft og for dem som har det vanskeligere enn i dette vesle privilegerte hjørnet av verden her oppe i nord. For meg (og nå presiserer jeg at dette er for meg, jeg vil ikke monopolisere) må og bør feminisme som en reflektert og bevisst tilnærming til livet rett og slett ha et perspektiv ut over meg selv og mitt eget lille liv. Et samfunnsperspektiv. Et framtidsperspektiv. En forpliktelse på å tenke og velge - være voksen. Ta ansvar. For meg handler det om mye annet enn hvor full stillingsbrøk jeg har og hvor mange pensjonspoeng jeg tjener eller hvem som tar oppvaska flest ganger i uka. Så det så.

God tirsdagskveld til jenter og gutter. Nå skal jeg gå og trykke på vaskemaskina litt i stedet. Og bildet er fra Hovedøya på første påskedag - blåveis overalt....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)