torsdag 6. mai 2010

skrivedame

For tida er jeg skrivedame. Jeg har et svært stort skriveprosjekt som skal fullføres, leveres, forhåpentligvis godkjennes, og så skal jeg komme meg videre i livet mitt. Dette skriveprosjektet har vært jobben min i mange år, men med tre barn tett i tett ble det mange permisjonsperioder og avbrudd. Dermed har prosjektet tatt lang tid. Nå er er det ikke lenger noen kontorplass å oppsøke eller noen lønnslipp å motta, men nå har faktisk mamma-underveis fått noen timer til seg selv her hjemme hver dag siden jul, så nå nærmer det hele seg slutten! Resonnementene er klare, kapitler, underkapitler er klare. Fotnotene sprudler (jeg elsker fotnoter!). Jeg sjekker referanser og leser korrektur. Og lengter etter slutten. For jeg vil mer - videre - noe nytt. Er - jo - underveis - som jeg har understreket med tittelen på denne bloggen.
Jeg er flink til å skrive. Jeg har alltid skrevet. Jeg er glad i å skrive. Jeg kan skrive gode, klare, morsomme og analytiske fagtekster. Kanskje kan jeg også få mot til å la ikke-fagtekster få utvikle seg etterhvert.
Skrivingen min nå er innenfor en akademisk kontekst med sine krav og forventninger til stil og sjanger. Det er et artig spill i seg selv, men ikke nok til å fylle et liv. Mine ønsker om noe mer, komme videre, utvikle meg etter dette skriveprosjektet derfor inkludere noe annet, noe mer levende og skapende, noe mindre institusjonstilknyttet enn det dette har vært.
I dag skal jeg sy sammen de to utkastene jeg har til avslutningskapitler. Det ene er ganske ferdig, ganske strukturert, jeg tror jeg kan bruke omtrent alt. I det andre har jeg noen mer høytflyvende ideer om lange linjer og store overblikk, dette er jo bra - men må også gjøres ryddig og forståelig. Og så skal det inn i ett og samme kapittel og så skal det svinge!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)