tirsdag 11. mai 2010

"hva driver du med"

"Hva driver du med?" spør folk så vennlig - i et selskap, andre foreldre i barnehagen, folk en møter. Det er et vennlig og hyggelig spørsmål. Det som det er meningen at en skal svare er hva en mottar lønn for å gjøre - altså hva er din betalte jobb? For vi "driver" jo med så mangt alle sammen. Jeg for eksempel driver innimellom med slikt som dette
  • bake brød, vanlig og glutenfritt
  • følge og hente barn på alle kanter
  • skrive en doktoravhandling ferdig
  • skrive andre tekster som kanskje noen skal lese
  • følge opp behandlinger og utredninger av familiemedlemmer med mulige problemer
  • følge opp et utall av håndverkere som kommer og går og ikke kommer og ikke sier i fra og kanskje skal komme i morgen
  • gjenskape en hage på en byggeplass
  • reparere barnetøy, uendelig bunke som står mellom meg og nyskaper-lystene mine. Jeg har så lyst til å sy en veske for eksempel, men jeg burde jo lappe fire bukser først, og dermed gikk den kvelden....
  • koste gulvet 100 ganger om dagen, slik er det med nye lyse gulv - eller slik er det med sand og brødsmuler og eksperimentelle måter å spise på!
  • følge opp tre forskjellige egne barn med alle slags behov
  • gjøre det mulig for disse tre å ha rolige morgener og komme tidlig hjem
  • følge til leger og tannleger og behandlinger
  • på vinterstid ha minst en feberunge hjemme hver dag - litt sjeldnere nå faktisk som de har blitt større
  • ha koselige mamma-dager med lillebror innimellom, men som regel trenger han å løpe litt i barnehagen
  • lage mat, masse mat
  • vaske, vaske, vaske, henge opp tøy, rydde litt, re opp senger, koste gulvet en gang til. Det ser ikke sånn ut, men det er faktisk sant...
  • følge med på at det spirer og gror, hvert skudd, hver knopp - nesten da. Det er like moro hver vår - og fantastisk
  • ha nabounger ut og inn og venner med hjem
  • plastre knær, plukke ut fliser av fingre, tørke her og der, mase om håndvask, sørge for drikke i varme soldager og mellommåltid til sliten skolegutt og så må jeg ut og lete etter en vidløftig fireåring igjen...
  • sørge for at alle har regntøy og joggesko og varme votter etc i tide og i orden
  • hjelpe med lekser
  • forhandle og megle mellom kranglefanter
  • noen ganger klare å få tid til å være kreativ lagedame, før det kommer noen og er sultne igjen...
  • ha et fang og varme armer og trøst og oppmuntring og uendelig tålmodighet tilgjengelig til enhver tid

Alt dette driver vel alle andre med i tillegg til jobb, kanskje unntatt doktoravhandlingen. Det er jo det som er nærmest jobb for meg - men så er det det at jeg ikke får lønn for det - lenger, så da er det liksom ikke jobb heller.

Hva er svaret da? Driver jeg faktisk med ingenting? Kanskje må vi være flinkere til å anerkjenne at vi alle er midt i livet og er underveis. Livet er ikke rettlinjet og forhåndsdefinert, det har ulike faser og noen ganger er det riktig å bare være midt i det, ta seg av det som er der, alt er ikke målbart i forhold til jobb og lønn og karriere.

ha en fin dag!

2 kommentarer:

  1. Åh, gjett om jeg kjenner meg igjen. Bortsett fra at jeg på ingen måte skriver doktoravhandling...Du skriver så fint, og gjenkjennelig, jeg liker meg her!

    SvarSlett
  2. Å - hurra! Min første leserkommentar!! -yeah! Takk, takk, takk. Som du ser er jeg helt i oppstart med å skrive i dette formatet, blogging - selv om jeg er jo en "erfaren" skrivedame forøvrig. Du skriver jo også masse, og jeg skulle ønske jeg satt mer med symaskinen (etc) som deg... - men nå er altså målet at denne avhandlingen skal sendes avgårde før sommeren - så kan det nye livet starte, - underveis, alltid

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)