tirsdag 10. januar 2012

viktige og uviktige blogger?

Noen i bloggverdenen fører en debatt om dagen om hvorvidt alle vi damer -eller nesten alle av oss - skriver altfor hverdagslig, er opptatt av altfor banale saker osv. Hvorfor brukes ikke bloggverdenen til noe viktig i stedet, - blir det spurt...

Å - her er det så mye en kan si.
For det første - det skrives da virkelig om så mangt. Mange (av oss) skriver om verdier, politikk, ansvar og verden
For det andre - verden og alvor kan også diskuteres på en blogg som i blant har et bilde av en solnedgang eller en hjemmestrikket vott eller to. Verden henger sammen. Vi befinner oss alle både i et konkret hverdagsliv med votter (etc) og i en større verden med mulighet for vidtrekkende analyser og debatter.

For det tredje - noen av oss er veldig vant til å skrive. Noen av oss har skrevet lange og korte tekster som er blitt trykket og lest i gammeldagse formater, slik som bøker, forskningsrapporter, aviskronikker osv av få eller mange.  Noen av oss skriver fortsatt -også - i slike formater. Og muligens er bloggingen en mulighet for å skrive noe annet også.  Noe lettere, raskere formulert, noe om noe annet...
MEN - og dette blir vel det fjerde - vi som er skrivemenn og -damer, og vant til det - vi må huske at blogg-verdenen har gitt også andre som ikke vanligvis har vært skriverne og de store ordprodusentene i verden en arena for å få publisert sitt. Det er lov og plass for det. Om det så er et bilde av en lysestake mot en hvit vegg eller hva det nå er for noe.

For det femte. Blogger er frivillig lesing. Det er visstnok fryktelig mange av oss etterhvert. Noen av oss er små - (kom, kom, nye lesere!) - noen er store. Det er en markedssituasjon - det er leserne som velger. Fritt fram. Hvis du synes matoppskrifter og lysestaker mot hvit vegg er kjedelig - så finnes det hundrevis av andre blogger...

For det sjette. La folk få ha hobbyene sine i fred. Selv om de publiserer dem. Ja, jeg enig at de lysestakene er kjedelige. Men det er andre folks joggeturer eller tv-titting eller andre hobbyer også....

Nå kommer jeg snart ut av tellinga.....

Jeg er for interessante og gode blogger og jeg er for en debatt som er konstruktiv i forhold til dette. Men nye erkjennelser og forståelser kan også komme av gode koblinger av hverdagsglimt og oversikt og verdianalyser, der kanskje hverdagsglimtene kan belyse og lede oss videre til ny innsikt - ikke bare ved en top-down-tilnærming der analysen av verden kommer først. For meg er de hjemmestrikkede vottene også en del av en større helhetstankegang, med vekt på å ha ferdigheter, forbruke mindre, ta mer ansvar. Men det er nå meg. Noen liker bilder av lysestaker og negler. Det er langt nede på lista for meg - men det finnes verre ting. Og det finnes viktigere kamper å kjempe for oss som bryr oss om det. La oss fortsette med det. Men ikke skamme oss over at vi tilhører en hverdag og et liv der også det konkrete og håndfaste er med.

God tirsdagskveld...

12 kommentarer:

  1. Viktig innlegg og gode argument. Har heilt ærleg ikkje tenkt så mykje over dette, men er med på det meste av det du skriv, så takk for at du tok deg av tenkinga for meg;) Eg skriv det eg synest er interessant, og så får folk lese det om dei er einige, og lese noko anna om ikkje dei synest eg skriv interessant nok:)

    SvarSlett
  2. Jeg har deltatt på et kurs i sosiale medier der en av deltagerne høylytt proklamerte at hun var i mot alle disse "plaprebloggene". Jeg må innrømme at det er nettopp disse hverdagsbloggene jeg selv foretrekker. De som gjerne har en en sjølironisk og humoristisk vri. Hvorfor må alt være så seriøst og "ordentlig" hele tida? Og tenk så mange fantastiske småskribenter det finnes rundt omkring!

    Jeg er over stadiet der jeg ikke tør innrømme selv at jeg blogger. Selv om jeg ikke har opprettet egen side på fb for bloggen min enda! :o)

    God tirsdagskveld tilbake!

    SvarSlett
  3. Enig med du. Syns det er utrolig hva folk lar seg provosere av.. At noen har lyst til å ta bilder av katten sin og legge den ut på nett, får det være opp til hver enkelt. Og så kan de som liker katter se på det. Værre er det vel ikke?

    Godt skrevet innlegg forresten ;)

    SvarSlett
  4. Godt skrevet og tenkt, igjen! Det som egentlig forundrer meg, med fare for at jeg virker smålig, er hvor spennende noen synes det er å lese om hvite hjem og shoppingrunder.Men, vi er forskjellige, vi leser ulike bøker, blogger og blader.

    SvarSlett
  5. Jeg likte godt det du sier om at verden henger sammen. Jeg tenker at det kan ligge mye politikk og verdisyn i "trivielle" ting også. Har forøvrig lenket til dette innlegget inne hos meg. :o)

    SvarSlett
  6. Sitter her og tenker YESS :) Spesielt det med hva du skrev om votter og mindre forbruk :)

    For meg er vi alle viktige, vi dekker behov, på ulike nivåer. Og hva vi skriver avhenger av hva vi velger privat. Og det er nødvendig at det er slik. Fant deg via Camulen, så jeg også velger å linke til deg på ett innlegg jeg har hos meg. Jeg vil vise det brede spekteret av blogger sitt syn på saken :)

    SvarSlett
  7. Er ikke blogger ment å være ett sted man kan dele det man er opptatt av da? Enten det er dyr kunst som koster hele min månedslønn, eller de som liker å tråle alle bruktmarked for å lete etter loppefunn. Og disse mammaene som har bare perfekte unger osv...

    Men mange av disse kategoriene hopper jeg lett over jeg. Er jo fritt valg over hva man vil både lese og skrive.
    På min blogg finnes det hvertfall litt av hvert. Det jeg har gjort den dagen eller det jeg er opptatt av. Og forsåvidt blir nok det ett vidt spekter etterhvert. Men ærlig fremstilt. Så blir det opp til hver enkelt om dem vil følge meg eller legge meg til på sin liste over blogger dem liker.
    Jeg likte denne så regner med det var ok at jeg la den til hos meg.
    klem

    SvarSlett
  8. Takk for mange gode kommentarer!

    SvarSlett
  9. Veldig bra innlegg til ettertanke! *applauderer* :)

    SvarSlett
  10. - og vi som skriver dytter jo ikke akkurat skriveriene våre på folk som ikke vil lese det heller, da ;) alle står fritt til å la vær! Lykke til videre :D Hilsen Siri

    SvarSlett
  11. Hei alle sammen, jeg heter Aisha Sadat, jeg er gift i 20 år med mannen min, og vi har to sønner, eldste en 16 år og yngre er 11 år. Mannen min elsket meg veldig, men det ble til et punkt da han engasjerte seg i en affære med en kvinne som er hennes kollega. Jeg har aldri forestilt meg det, men på en eller annen måte endret holdningen hans til meg og barn seg, den sene han kom fra jobb fikk meg til å tenke over saken. Selv på mitt 20-års bryllupsdag i mars holder jeg meg borte fra sex da vi lover å gjøre det på bryllupet jubileumsdag, 15 dager før bryllupsdagen, tilsto han at ja, han hadde sex med sin kollega.
    Han brakte henne i sengen min da jeg var ute på jobb, det betyr at følelsene mine var helt ubrukelige for ham, min mentale tilstand er full av kvaler, jeg tror jeg ikke kan glemme og gjenopprette smertene, denne kvinnen hadde full kontroll over henne og jeg har aldri ønsket å gjøre det med vold, hun vil vinne over meg når hun er skilt, hun sa at hun var sjalu på forholdet vårt, og hun vil ødelegge meg ved å ta mannen min. Jeg måtte diskutere det med en venn som ba meg finne en god stavebeslag, for det første trodde jeg aldri på denne cast-rettskrivningen, men jeg må prøve den før jeg kom over PROFET NOSA UGO-e-posten på internett om hvordan han har hjulpet så mange mennesker med å få eksen tilbake og hjelpe til med å fikse forholdet og gjøre folk glade i forholdet og noen andre historier om åndelig sykdom og mer.
    Jeg forklarte situasjonen min for ham, og han hjalp meg med å utføre noen bønner, noen urter og røtter og et lite offer som jeg gjorde, og i løpet av 7 dager kom han tilbake for å be om unnskyldning, og det var bare et mirakel for meg. Jeg er glad i dag at han hjalp meg, og jeg kan stolt si at mannen min nå er med meg igjen og at han nå er forelsket i meg som aldri før.
    Trenger du hjelp i forholdet ditt som å få tilbake mannen din, kona, kjæresten, kjæresten, vinne lotterier, urtemedisin mot sykdom, HIV, kjønnssykdommer, astma, leddgikt, feber, hjerneslag eller noen form for sykdom, åndelig problem , Jobfremmelse, seere som leser innlegget mitt som trenger hjelp til livsutfordringer, bør kontakte PROPHET NOSA UGO, og du vil være glad for at du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    SvarSlett
  12. Hei, jeg heter Nira Shalom, og jeg vil dele den gode nyheten om hvordan jeg fikk min eks-kjærlighet tilbake med verden. Jeg ble knust da kjærligheten min forlot meg for en annen jente forrige måned. Imidlertid introduserte en venn meg for Baba Wale da Wiseman, den store budbringeren. Jeg fortalte om problemet mitt til Baba Wale, og forklarte hvordan min eks-kjærlighet forlot meg og hvordan jeg trengte en jobb i et stort selskap. Han forsikret meg om at jeg hadde kommet til rett sted, hvor jeg ville få hjertens lyst uten bivirkninger. Han fortalte meg hva jeg skulle gjøre, og etter å ha fulgt instruksjonene hans, ringte min kjære meg i løpet av de neste 2 dagene og ba om unnskyldning for å ha forlatt meg før. En uke senere innkalte ønsket firma meg til intervju for stillingen som veileder. Jeg er henrykt over å dele med verden hvordan Baba Wale hjalp meg med å oppfylle mitt hjertes ønske. Baba Wale er en spesialist på alle slags trollformler og god magi. Hvis du trenger noen form for hjelp, vennligst kontakt Baba Wale på babawalewiseman01@gmail.com Whatsapp: +2348136951551 Viber +2348136951551
    Takk meg senere!

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)