torsdag 15. desember 2011

velge det rette?

Noen ganger skal en ta store valg. En jakter og jakter på det "rette". Grubler og grubler. Er redd for å velge "feil".

Kanskje må en bare leve med at i mange av livets spørsmål er det ikke et hemmelig "rett" alternativ der ute, som vi kan finne dersom vi bare leter lenge nok, løser alle de hemmelige rebusoppgavene på veien liksom. Det er ikke en ting som er rett og en som er feil. Men det er ulike valg - og så velger en - og så lever en med valget og gjør det beste ut av det.

God midt-i-desember-dag til deg.

7 kommentarer:

  1. Jeg tror det alltid finnes rett og galt. Dog noen ganger et knippe med rette avgørelser man trygt kan velge blant, men alltid med muligheten for å velge galt. Men nå hjelper jeg kanskje ikke :/

    SvarSlett
  2. Jepp! Det er begrensande å tru at det ligg hemmelige rette svar for oss rundt omkring. Men noko kan av og til bli meir/mindre rett/feil. Ha ein fin dag du og! :)

    SvarSlett
  3. Du har så rett, så rett. Men fy så vanskelig det gjør disse valgene! Mang en gang har jeg ønsket at noen bare kunne fortelle meg hva som er rett. Men så må jeg velge selv. Blant alternativer hvor ingen nødvendigvis er feil. Jeg har vært gjennom en sånn prosess nettopp. I forhold til jobb. Bytte eller ikke. Det virker så enkelt. En bagatell. Som ikke betyr noe. Men det gjør jo det. Jobben er en stor del av livet mitt. Jeg tilbringer tida mellom 8 og 16 på jobb, da er det greit at jeg trives både med oppgavene og med kollegaene. Men så kjenner man jo ikke alternativet da. Så, bli i det kjente eller satse på det ukjente? Jeg syns sånt er kjempevanskelig!

    Lykke til med livets mange valg! :-)

    SvarSlett
  4. God midt i desember dag til deg også! Eg trur at i dei tilfella der det finnes ein rett og ein feil (for å sette det på spissen), så vil ein ikkje være det minste i tvil. Men for alle gråsonetilfellene, der begge alternativ kan være rette, men er berre forskjellige, så handlar det for meg om å ta eit valg og følge det, og gjere det beste ut av det. Det handlar om å formulere dei håp og draumar som er knytta til konsekvensen av valget, og halde fast ved dei på den nye retninga som ein tek. Lukke til!

    SvarSlett
  5. Takk for mange gode kommentarer. Jeg tror jo at i noen saker finnes det absolutt rett og galt. Så rett og galt finnes, helt enig, Heidi. (og da vet en det nok, det er jeg enig i, propelle...) Men alle saker er ikke så tydelige - vi har så ufattelig mange valg i vår tid og i vår priviligerthet. Vi bør velge bevisst - og ikke lulle oss inn i en metafysikk der det finnes et "egentlig" rett valg gjemt i mulighetene. Mener jeg. Det er vårt ansvar som kloke og ansvarlige mennesker å ta valg - og så gjøre det beste ut av livet når valget er tatt. Ikke skylde på "skjulte meninger" med alt. Velge sjøl...

    SvarSlett
  6. Men hva mener du med å "skylde på", Underveis? I min virkelighetsforståelse velger man selv, selv når en velger galt, og man står ansvarlig for valgene en tar, selv om en ikke er dette ansvaret bevisst. Jeg forsøker å være bevisst hvert valg nettopp fordi jeg vet (tror) at hvert valg teller. Det er en tidvis ganske ubehagelig måte å leve på (og tidvis det motsatte), men det er det jeg tror er sant.

    SvarSlett
  7. Jeg mener nok nettopp det - at man tar valg og står ansvarlig for dem selv. Og - som poenget med innlegget var - at i mange av valgene vi står overfor er det ikke en skjult indre rett og gal vei, men mange muligheter, mange måter å velge et godt og ansvarlig liv. Noen ganger må vi lete i oss selv lenge og vel for å tørre å kjenne etter og virkelig velge, i hvertfall når det er på tvers av vanlige valg. "Skylde på" henviser slik jeg tenker her, til det å begrunne valg med noe utenfor det en står for selv, utenfor de valgene en selv treffer. At en sier at en ikke gjorde valg, for eksempel fordi en valgte (valgte!) å følge "strømmen", gjøre det "alle andre gjør" for eksempel (som jo i seg selv er et greit valg, men det er et valg selv om det er "vanlig").
    Men som sagt - hovedpoenget mitt her var at en ikke alltid kan sette valg opp mot en "rett-og-gal-dimensjon". Mange valg dreier seg om noe annet enn rett og galt og de er dermed ganske vanskelige valg for de må også gjøres. Mange rette måter, eller mange ikke-så-rette-måter. En kan ikke da bare fortelle seg selv at det er bare en ting som er det eneste rette, det er å forenkle valget for mye. En må ta ansvar for å velge noe som ikke er så entydig og som en må følge opp ved å fortsette å velge å gjøre til en god løsning etterpå. Altså - det holder ikke å "skylde på" at noe var rett i seg selv - en må velge å leve godt og ansvarsfullt med et valg.
    Ble det noe klarere??

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)