onsdag 29. februar 2012

javel neivel?



"Jeg har tross alt vært byråkrat i 20 år"
Underforstått - "det har ikke du ". 

Nei, det har jeg ikke. (Til orientering - jeg er det ikke nå heller, bare i randsonen). Men jeg har levd et voksenliv de siste tjue åra jeg også. Jeg har gjort mye. Jeg kunne lagd en liste. Men jeg ville ikke brukt det til å hive i hodet på andre med andre slags erfaringer og andre slags historier. En må jo ha andre argumenter enn sånt...

Det er mye vi ikke kan og ikke har erfaring med alle sammen. Jeg vet også lite om å være bussjåfør, eller operasjonssykepleier eller oljeriggarbeider, og antagelig litt lite om å være mann også (selv om jeg lever tett med en). Jeg kunne skrive en lang liste over det jeg ikke vet og kan også. Kjempelang. Jeg er ydmyk nok der.

Men vi er voksne mennesker med vurderingsevne alle sammen. Vi må kunne møte hverandre med argumenter og vi må kunne lytte til og søke å forstå andre innfallsvinkler.

Så fint at du har erfaringer som kan utfylle mine. Men husk at jeg også har erfaringer og kompetanse og livsinnsikt. Jeg har levd jeg også.


(Det er også andre liv og andre innfallsvinkler i livet enn det å være byråkrat i tjue år. Selv om jeg hadde vært det, så tror jeg ikke at jeg ville listet det øverst. Først og fremst er jeg et menneske på vandring i livet....)

2 kommentarer:

  1. Stakkars, stakkars mann...Men det jeg lurer på ( sånn i tillegg til hvordan noen kan tro at dette er et argument altså...) er følgende:
    hvordan blir man byråkrat? Finnes det en skole, en egen studieretning? Jeg har en fornemmelse om at de ikke akkurat går i livets skole disse byråkratene, men det kan jo hende at dette er mine forstokkede holdninger altså...

    SvarSlett
  2. (ja det var en mann....)
    Vel - byråkrater er vanlige folk, med stort sett en eller annen form for høyere utdanning på hovedfags-/masternivå, for eksempel jurister eller økonomer, eller samfunnsvitere osv. Så i et annet liv hadde jeg vært godt kvalifisert...
    Og vi skal være glad for at noen holder alle departementene og direktoratene våre i sving. Det er masse spennende å ha ansvar for og mange flotte folk som har dette ansvaret. Så jeg mener ikke noe galt om det, overhodet - - men poenget mitt var bare at vi er jo noen andre verdifulle mennesker i verden også...

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)