fredag 6. juli 2012

at dere orker!



Vi har lenge ønsket oss et sommerhus, ei hytte, et nedslitt norsk småbruk, et lite torp i en svensk skog - noe sånt. Til en billig penge. Med plass ute og inne. Noe gammelt og skakt og uoppusset, men gjerne med tett tak. Og en vedovn. Kanskje brønn og utedo (eller innedo - greit det også). Og så vil vi gjerne ha noen uthus, kanskje og noen trær å henge husker og hengekøyer i.
Så kan vi snekre og male og lage en koselig bålplass ute og en tegnekrok inne og steke vafler og jodle høyt uten at noen naboer blir forskrekka. Sånn tenker vi oss det.

Og så tenk - så er det noen - faktisk mange -  som lurer på hvordan vi i alle dager kan tenke på å orke noe sånt! Kjøpe noe som er gammelt og som kanskje trenger litt fiksing. At vi må opp på en stige eller hogge ned noen trær og sånt. At vi orker. Nei, det vil ikke de i hvertfall.

Jeg kan godt skjønne at noen vil ha alt helt glatt og ferdig når de skal på ferie eller bort ei helg. At alt er moderne og velfungerende fra før. At alt er enkelt. At en kan sette seg rett ned med kaffen - uten å hente vann og fyre i ovnen eller hva en nå må... Jeg skjønner det.
Jeg tror at det jeg ikke skjønner er hvorfor det er så vanskelig å forstå oss andre - oss som liker å "gjøre noe" - som liker å gå ut i støvler og ta i et tak, fikse noe, få møkk under negla, bygge opp noe sjøl. Hvorfor er det så merkelig?

Velvel. Det viktigste er at vi skjønner det selv. Vet hva vi liker. Vi liker å ordne! Og så er vi ganske bedagelige og underveisorienterte også. Vi tåler fint å slappa av midt i alt som må gjøres. Vi steker gjerne vafler midt på en byggeplass eller spiller kort uten at gulvet er vaska. Alt er midlertidig her i livet uansett. Det som gjør det meningsfylt er å være med.

Så vi gleder oss. Følg med, følg med....

4 kommentarer:

  1. Eg synest no det høyrest veldig idyllisk ut eg! Er vant til ganske primitive hytter/stølshus sjølv, og ser jo både fordelar og ulemper med det, spesielt dukka ulempene opp då me vart fleire i familien. Men er jo kos også. Og har ein tiltakslyst og er motivert for det, er jo ingenting betre:) Lukke til!

    SvarSlett
  2. Åh, da høres det spennende ut :) kosen med å bygge/fikse det selv er jo at det straks blir mere DITT. Et sommerhus/hytte trenger absolutt ikke å være strøkent i mine øyne. Jeg synes ofte at folks hytter mer ligner luksushus, og da mister det hyttesjarmen i mitt hode. Meeen jeg skal kjapt innrømme at jeg setter pris på innlagt vann og toalett ;)

    SvarSlett
  3. jeg hører til i samme "grøft" som deg - jeg skjønner ikke at de orker å ha sånne fiksferdige luxushytter ..... Jeg liker å ha litt arbeid som venter på meg - til den dagen jeg orker eller har tid ......
    Lykke til med leting/kjøp av sommerhus

    SvarSlett
  4. Så deilig da! Å skulle skaffe seg feriehus. Jeg må innrømme at jeg er mer den andre typen. Som helst ville hatt noe nytt. Men så er verken jeg eller mannen spesielt praktisk anlagte. Og vi er nok litt latere enn dere. Men feriehus, eller hytte da, det vil jeg gjerne ha! Men det ligger noen år frem i tid. Med mindre de ringer fra Norsk TIpping i kveld da. Nå MÅ de jo ringe snart? Jeg er trofast kunde! ;-)

    God helg! :-)

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)