mandag 30. desember 2013

på årets nest siste dag


... så stod den en rødmalt gyngestol på Fretex og søkte et nytt hjem. En ekte Jærstol-gyngestol. Og jeg har ønsket meg en gyngestol så lenge jeg kan huske - men det er jo ikke av verdens nødvendigste ting og vi har jo "alt" - og "ting" er vi jo opptatt av å minske betydningen av og vi går jo igrunnen ikke ut og kjøper "ting" -  og det er tilogmed nettopp vært fullt av pakker under treet ... og alt det der. Alt det der!!!

Men enden på visa er at den ble med hjem. Til vårt hjem der den virkelig hører hjemme. Der den bidrar til å gjøre hjemmet vårt til det det er - et hjem. 
Den  har knapt nok vært tom et minutt! 
(Jeg har allerede gitt beskjed til gemalen at om vi noensinne overhodet finne på noe så dumt som å skulle skille lag - så blir stolen med meg (den, symaskina og ungene!) Men det satser vi på at ikke blir aktuelt....)

På årets nest siste dag er jeg igang med å tenke store tanker om året og livet og tida som har gått - og den tida som vi håper skal komme. Jeg er igang med å tenke og snakke alvorlig om livet, om valgene og verdiene, savn, lengsler og håp. 
Jeg gruer meg til rakett-bråke-sløseriet i morgen natt. Og jeg vasker opp og vasker klær og tenner lys morgen og kveld og steller for mine. Og leser julegavebøkene og de andre bøkene og er i gang med nye strikkeprosjekter og med sensurbunken for universitetet som skal leveres rett over nyttår. 
Jeg er takknemlig for en romjul preget av seine morgener, mange sølete og solfylte turer i skauen, mange gode folk i livet vårt som har samlet seg rundt bordene våre i dag etter dag, mye god mat, mange brettspill og mange bøker.

Sola har snudd. Jeg har nok en gang et håp om å leve til våren, vinter-pysa som jeg er. Jeg skal gå noen skritt og jeg skal gjøre meg selv modig. Håper jeg.

Jeg er i gang. Men det er fortsatt litt tid for ro.

Fortsatt god romjul til deg. Liker du nyttårsaften? Og ønsker du deg en gyngestol?

7 kommentarer:

  1. Nydelig romjulspresang til hele familien(og mest til deg, forstår jeg!) Godt nytt år!

    SvarSlett
  2. Jeg liker at sola har snudd. Jeg liker roen, tiden og gleden som jul, romjul og nyttår gir familien min. Jeg liker at vi alle gleder oss til at snøen skal komme slik at vi kan lage engler i snøen, snølykter og snøhuler. Jeg liker å fyre inne når det er kaldt ute. Jeg liker kakao og bål og ostesmørbrød. Jeg liker nytt år, nye mål, nye bekjentskaper, nye tider. Jeg liker å tenke på at bak denne mørke kalde tida ligger en eksploderende vår i dvale. Men eksplosjonene i morgen kveld, de gir meg i seg selv lite.

    Takk for tankevekkende og fin blogg. Og godt 2014!

    SvarSlett
  3. Ha ha, skulle gjerne hatt en gyngestol;) Vi gleder oss til denne kvelden - ønsker deg og dine et fredelig nytt år!

    SvarSlett
  4. Ha ha, skulle gjerne hatt en gyngestol;) Vi gleder oss til denne kvelden - ønsker deg og dine et fredelig nytt år!

    SvarSlett
  5. Har ikke gyngestol, nei, men din var kul!

    Det er rart det der med at noen ganger hører ting bare til, det stemmer. Da må man bare gjøre det som trengs.

    Ønsker deg en fin nyttårsaften og et godt 2014. Jeg håper du kommer videre den veien du ønsker å gå, både privat og jobbmessig.

    Takk for alle innleggene som har vært i år, ser frem til alle som kommer!

    SvarSlett
  6. Vi ønsker oss også gyngestol, men jeg er ganske sikker på at den skal være liten, hvit og ganske bred (bestemorfanget) eller lang, smal og svart (mammafanget). Hm. Tro om den hvite fortsatt står i gammelhuset?

    Vil bare få takke for alle fine innlegg jeg har fått lese inne hos deg i fjor, ønske dere alle sammen et riktig godt nyttår og si at jeg gleder meg til å følge deg videre på ferden :)

    SvarSlett
  7. Så koselig! Ja, jeg ønsker meg en gyngestol. Ønsket meg det mest da jeg ammet mine små og trengte en å sitte å gynge i, men det er jo ikke for sent med litt større barn. Koselig! Godt nytt år til deg! :-)

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)