torsdag 19. desember 2013

bok til jul


En ettermiddag denne uka fikk jeg anledning til å heve et glass og dele et måltid for å feire ferdigstillelsen av en bok - just in time for Christmas. New Voices in Norwegian Educational Research, utgitt av Sense Publishers, akkurat nå. Og jeg er en av de nye norske stemmene.

Artikkelen min,  Beliefs, Education and Pluralism: A Discussion of Concepts  - and the Importance of who "We" are - in a Public Debate, tar opp saksfelt og analysevinkler jeg har jobbet med i mange år - og det er artig å få det med i en slik artikkelsamling. Bokas artikler spenner forøvrig over et vidt felt; - motivasjon og strategier, digital kompetanse, språklig mangfold og demokrati - for å nevne noe.

Så, hvis du mangler en presang eller jule-lesestoff til deg selv - eller (mer sannsynlig marked antagelig....) har ansvar for å sette opp pensumlister for studenter - så kan det jo hende du finner noe interessant her.

Skriving er ganske ensomt. Min skrivetilværelse foregår i stor grad innenfor hjemmets fire vegger. Det er også en lang prosess fra en skriver og leverer en artikkel til den endelig havner innenfor stive permer. Noen av mine egne skriveprosjekter har møtt hindringer denne høsten, det har slitt litt på motivasjonen. (Vi får håpe på nye tider i det nye året...)

Desto hyggeligere er det da å møte andre skribenter og forskere og markere at akkurat dette bokmålet er nådd!


5 kommentarer:

  1. Gratulerer! Det må være veldig stas å se konkrete resultater av arbeidet. Og kanskje særlig er det godt å komme i mål nå før jul?

    SvarSlett
    Svar
    1. :-) Artikkelen ble levert i februar! - Men redaktørene er nok glade for å få det ferdig til jul i hvertfall....
      takk takk - og gratulerer med innlegg i Dagbladet

      Slett
  2. Så gøy, Guri! Gratulerer! Og god jul!

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)