onsdag 29. oktober 2014

Halloween og voksenansvar, jeg ytrer meg.

Generelt mener jeg jo at det å være voksen det er meget nært forbundet med begrepet ansvar. Det er de voksne som har ansvaret. Det å være voksen er å ta ansvaret. Da må man ta noen valg. Og stå oppreist for valgene sine.

Og ikke minst må man også ta ansvar i situasjoner som man ikke nødvendigvis liker eller har valgt selv - men som man må håndtere på vegne av egne og andres unger. Voksenlivet renner over av utfordringer som vi muligens gjerne skulle sluppet - men nei det kan vi ikke. Det er vi som er voksne. Det er vi som har ansvaret.

Og så mener jeg at det er noen ting man ikke gjør. For eksempel furter over godteposer i bursdager. (Bare la være da, dropp posene - ta ansvar, lag bursdagene slik du mener de bør være. Det er ikke særlig voksent å gi ungene godteri og så klage litt så de får litt dårlig samvittighet på kjøpet). 

I dag kan dere lese min tekst om at voksne må slutte å surmule over Halloween, på NRK Ytring. Der kan du også være med og diskutere.

Du finner også teksten på "hovedbloggen" min. 

Ha en god onsdagskveld.

2 kommentarer:

  1. Ja! Takk! Det er som det er og det må vi bare forholde oss til. Her var den store utfordringen å finne noen vi kunne sende ungen sammen med. Han har sosiale utfordringer, og Halloween er en arena som kan bli vanskelig. I går kveld var det da også både vått og kaldt, og da blir ofte ting enda vanskeligere. Men det løste seg, alle var fornøyde.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Siri.
      Dette har vært litt av en debatt! Jeg har blitt beskyldt for å "omfavne halloween ukritisk" og oppfordre til sukkerspising og ugagn. Og det var jo overhodet ikke det jeg tok opp. Jeg snakker om at voksne må ta ansvar, ta stilling og påvirke - ikke bare være sure på sidelinja.
      (Og heldigvis er det jo mange som har forstått det også, da)

      Og så er det nettopp dette som du peker på - at halloween kan være en ekstra sårbar sosial situasjon for mange barn. Dette forsterkes dersom voksne ikke blander seg inn og tar ansvar. Det er krevende - men ikke noe vi kan trekke oss ut av bare fordi vi synes halloween (eller fotballturneringer, karneval på SFO, skoleball på ungdomsskolen osv osv) er teit.
      Bra at det ordnet seg hos dere. Godt å høre.
      Og nå er det heldigvis overstått for denne gangen.
      Guri

      Slett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)