onsdag 27. august 2014

Jeg er underveis på ny blogg!



"Underveis er vi alle. Mens vi er underveis kan vi alle bli litt klokere, gjøre noen gode gjerninger, snuble og kravle oss opp igjen og gå noen skritt til. Fortsatt underveis, ufullstendige, på vei."

Slik introduserer jeg min nye blogg. Den er fortsatt underveis - og du finner den her .

Målet mitt har vært å lage en litt strammere og mer faglig og samfunnsdebatterende blogg. Men  - det er den samme skribenten (meg!), de samme grunnideene, det samme myldrelivet, de samme frustrasjonene, samfunnskritikken og synet på livet - som ligger til grunn der som her. Jeg kommer til å republisere en rekke innlegg som tidligere er publisert her. I tillegg kommer det nye - under disse seks hovedkategoriene:
  • Likestilling og familiepolitikk
  • Oppvekst og utdanning
  • Barn og demokrati
  • Debatt og debattanalyse
  • Religion - nasjon - identitet
og
  • Klare selv. Moderne selvberging. 
Her har jeg mye spennende jeg ønsker å skrive om og utvikle videre.

Moderne selvberging er et spennende tema. Jeg er sterkt opptatt av vårt kulturelle tap av praktiske ferdigheter og kunnskap knyttet til dette i vår tid der vi kan kjøpe oss varer og tjenester i stedet for å "klare selv". Jeg tenker vi trenger en gjenerobring av praktisk kunnskap. Dette arbeider jeg en del med.

Feltet Religion - nasjon - identitet har vært mitt forskningsfelt og faglige arbeidsfelt i mange år. Her har jeg mange meninger og analyser å komme med.

Debattanalyse er også knyttet til mitt faglige arbeid - men først og fremst ser jeg på det som et veldig sentralt demokratisk bidrag. Ord skaper forståelser av hva som er virkelig, viktig, sant og sentralt. Det å kunne vise og avsløre hvordan slike forståelser bygges opp gir oss alle en større tilgang til å diskutere sentrale samfunnstemaer. (Og avsløring av hersketeknikker er jo både artig og viktig, da.)

Barn og demokrati er et sentralt interessefelt for meg. Ut fra mine mange samtaler med mine egne tre nysgjerrigper-er har dette gjennom de siste åra blitt et viktig tema på bloggen og i andre ting jeg skriver. Jeg er opptatt av hvordan barn oppdras og dannes som demokratiske aktører, deltagere i samfunnet - og skriver en del om dette.

Under "Oppvekst og utdanning" kommer en del saker knyttet til livet i familien generelt - pedagogiske spørsmål og temaer knyttet til barnehage og skole - også på politisk nivå.

Likestilling og familiepolitikk omhandler nettopp dette - debattemaer knyttet til familiepolitikk og likestillingsspørsmål også utenfor familiepolitikken.

Det er spennende og moro å sette igang med denne nye bloggen - men det har også vært en del avveininger knyttet til dette valget. Jeg har vært glad i den rytmen og stemningen som jeg har hatt på denne gamle bloggen min og har ønsket å ta vare på også dette - og den kontakten jeg har med mange gjennom denne bloggen.
Samtidig har jeg et ønske om å få en tydeligere stemme ut i samfunnsdebatten, forhåpentligvis også i flere fora enn på bloggen. Den nye bloggen vil være en tydeligere plattform for nettopp dette. Det har også blitt nødvendig etterhvert å gjøre noe med den gamle på grunn av manges problemer med å kommentere på denne bloggen.

Så - derfor - fra i dag - en splitter ny blogg underveis. Dagens innlegg handler om etterlysningen av en  offentlig samtale  om de store barna - se her.

Jeg håper du som kjenner meg herfra vil følge med på hva som skjer på den "nye" underveis-bloggen!

Og - så fortsetter faktisk denne gamle også!
Enkelte tekster som faller litt utenfor den "nye" - vil jeg fortsatt poste her. Jeg vil også lenke herfra når jeg legger ut på den nye. Så du kan rett og slett få TO underveisblogger! Bargain! Bli med!


2 kommentarer:

  1. Grattis med ny, seriøs og viktig blogg. Takket være deg er det ikke så flaut å titulere seg som blogger...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen, tusen takk! Det er jo du som er Super-bloggeren, her, da! God helg :-)

      Slett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)