mandag 26. mai 2014

"Held du av meg?"


Tretten år den dag i dag. Tretten år med gode og krevende dager, med regn og sol og mylder og mas. "Dette er et ordentlig liv" - sier han, mannen min. Vi som valgte hverandre den maidagen. Verdt å feire i dag også, midt mellom jobb, henting og følging, middag, sykkelreparasjon, leksehjelp, treningstransport og vanning i en solvarm hage.

En rabarbrapai for eksempel....

Og med et glimt fra Spelemann på taket, her i engelsk versjon. Tevje - som midt i døtrenes våknende selvstendighet og kjærlighetsvalg, vender seg mot Golde, kona gjennom 25 år - og spør - (på nynorsk): "Held du av meg?" For et spørsmål, mener hun - her har hun vasket og bakt og kranglet og stelt i 25 år, hva er det for et spørsmål å komme med etter alle disse årene!

De to så hverandre første gang under bryllupsbaldakinen. Andre valgte deres ekteskap. De ble fortalt at kjærligheten kom til å komme etterhvert. Nå har tida gått, nå spør Tevje om den kom, den kjærligheten - midt i mylderet.






Det krevende myldrende hverdagslivet dag for dag som virkelig er det store i livet. Forpliktelsene. Ansvaret. Avhengigheten.

Da holder vi av hverandre og holder sammen.

5 kommentarer:

  1. Fint! Det er jo slik det er. Gratulerer med dagen!

    SvarSlett
  2. Gratulerer så mye! <3 Jeg har så godt inntrykk av deg og mannen..! :)

    SvarSlett
  3. Gratulerer med dagen! Jeg tenker at bryllupsdager, dagen da man virkelig valgte hverandre foran vitner, er vel verdt å feire! Å gjøre litt stas på hverandre, kjærligheten og ta en pause og kjenne etter hva det var man valgte. og alle gode ønsker for dagene framover.

    SvarSlett
  4. Gratulerer med dagen! Vi har straks vært gift i 16 år - tida flyr!

    SvarSlett
  5. Gratulerer!! Vi har enda ti år igjen før vi er der, men det går nok fort! :-)

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)